door Stefanie Goddijn
Olly Wright van Emakina vertelde over digitaal 3.0, ofwel digitale transformatie die businesses opnieuw vormgeeft door slimme software. Er is volgens Wright een fundamentele verandering gaande. Software en technology hebben social engineering tot gevolg, wat wil zeggen dat bepaald gedrag wordt gestimuleerd. Als voorbeeld noemt hij het effect van een smartwatch op de drager: de eigenaar gaat zich hechten aan de incentives en complimenten die de technology van deze watch afgeeft.
Niet zozeer de techniek als wel het design en de kpi’s die aan deze techniek hangen, reguleren gedrag. Zo heeft Amazon een tool die hun magazijnmedewerkers precies voorschrijft via welke route en hoe snel ze orders pakken. Niet de techniek heeft gedragseffecten, maar het feit dat de medewerker volledig wordt ingeperkt in initatief heeft (negatieve) gedragseffecten. Wat Wright eigenlijk zegt, is dat de mens tot middel gemaakt wordt in plaats van tot bestuurder. Deze magazijnmedewerker hoeft nergens meer over na te denken en is het verlengde geworden van de computer.
Best een angstaanjagend beeld. Zeker als je die combineert met de presentatie van professor Max Louwerse. In een soort minicollege vertelde hij over zijn onderzoek naar menselijk gedrag en wat dit kan bijdragen vanuit ondernemersperspectief. Menselijke communicatie is volgens Louwerse na aapgedrag. Dit kun je nabootsen in computers. Als je maar genoeg menselijk gedrag monitort en analyseert. Als je dan even verder denkt, kom je toch weer uit bij computers die denken voor mensen (zoals bij Amazon) en het altijd beter weten dan de mens.
Ook Louwerse benadrukt dat het sociale perspectief op technologie cruciaal gaat zijn. Nieuwe technologische ontwikkelingen zullen eerder voortkomen uit een nieuwe gebruikersperspectief op bestaande technologie dan dat het geheel nieuwe technologie zal zijn.
Een meer feitelijke verhaal vertelde Piet-Hein Kerkhof van Criteo. Hij liet duidelijk het enorme belang van mobile zien; een verhaal dat ook op Dmexco dit jaar veelvuldig verteld werd. Mobile wordt in rap tempo het dominante device, ook voor verkoop. Mobiel is verantwoordelijk voor 35% van de e-commerce transacties, 58% daarvan wordt via tablet gedaan en 42% via smartphone (waarvan meer dan de helft via Android). De gemiddelde mobiele website is misschien wel aangepast voor een mobiele device, maar niet voor mobiel gebruik. Dat vertaalt zich ook naar de conversiecijfers.
Een tabletbezoeker converteert gemiddeld beter dan een telefoonbezoeker en een Iphone gebruiker converteert beter dan een Android gebruiker. Vraag blijft: komt dat doordat sites beter geoptimaliseerd zijn voor iphone? Ik kan haast niet geloven dat we hier te maken hebben met een willekeurig gedrag van de gebruiker.
Een tweede punt dat Kerkhof maakte, is dat 50% van alle e-commerce transacties voortkomt uit crossdevice gedrag. Een belangrijk punt is het monitoren en begrijpen van dit gedrag en het aanpassen van zowel je middelen als je boodschap. Herken je de bezoeker, personaliseer dan de gebruikservaring en stem je boodschap op hem af. En als laatste inzicht: apps leveren een hoger conversiepercentage vergeleken met mobiele sites.
Afsluiter van de dag was Ben Kay (IBM) met een verhaal over de evolutie van social media naar social business. En ja, we weten dat exposure op social al niet meer is waar het om draait. Dat legde hij ons nog eens fijntjes uit: 'Social is the best piece of research you never commissioned'. Social business kost tijd en gaat in fases. Ook Kay haakte weer in op het verzamelen en analyseren van data.
En zo is de cirkel weer rond. Zoals veel presentaties op Eday 2015 op elkaar inhaakten. Geboren uit inzichten uit data van sociaal en mobiel gedrag?
Stefanie Goddijn is Digital consultant / Team Lead l’Oreal bij Zenithoptimedia
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!