Er zijn slechts een paar wijzigingen doorgevoerd, zeggen bronnen rond het proces. Unilever werkt wereldwijd samen met Omnicoms PHD, Interpublic en WPP's Mindshare, maar besloot begin dit jaar mediaplanning en -buying internationaal te herzien.
Nu de review is afgerond, blijft Mindshare in het grootste deel van de wereld het bureau voor de media planning en buying business. Mindshare won ook in Centraal- en Oost-Europa. Dat deel was voorheen in handen van PHD.
In Nederland werkt Unilever voor de planning en buying al sinds 2005 met Mindshare en dat blijft zo. De samenwerking werd al meerdere malen verlengd, zo ook in 2012. In Nederland zou Mindshare begin dit jaar ook als enige zijn uitgenodigd voor de review.
Unilever heeft in Australië het account verschoven van Mindshare naar PHD. Latijns-Amerika wordt gedaan door Initiative, maar dat deel was geen onderdeel van de review. In China blijft PHD het mediabureau.
Unilever houdt elke drie jaar een review. De laatste was in 2012, toen Unilever de bureaus waarmee wordt samengewerkt uitnodigde om te pitchen voor het lokale buying en planning account. Wereldwijd zijn de bestedingen van Unilever 8,3 miljard dollar (zo'n 7,3 miljard euro).
Mediapitches
Sinds vorig jaar is er een internationale beweging op gang gekomen waarbij grote internationale concerns hun media gingen herzien of een pitch uitschreven. In Nederland lopen momenteel ook mediapitches van onder meer Achmea, Specsavers, Perfetti Van Melle en Monuta.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!