Een derde van online traffic komt waarschijnlijk van verkeer uit ‘bots’. ‘Er zijn meer bots dan mensen online’, aldus Weed. Hij doet zijn uitspraken in de New York Times. De marketingbaas noemt drie uitdagingen voor de reclame-industrie: bots (internetfraude), viewability (zichtbaarheid) en de impact van ad-blocking software.
Hij roept de industrie ook op om met oplossingen te komen. Zo zouden de bureaus – bijvoorbeeld die waar Unilever mee samenwerkt – met tools kunnen komen of samen moeten gaan werken met partijen die oplossingen bieden. Bijvoorbeeld systemen die alleen afrekenen als een advertentie is gezien door een persoon.
Er zijn al eerder onderzoeken gedaan naar internetfraude, zoals van de Amerikaanse Association of National Advertisers. Die meldde vorig jaar december dat bijna een kwart van de views van online video-ads niet door mensen wordt gezien. Dit kost de Amerikaanse adverteerders in 2015 zo’n 6,3 miljard dollar, was de schatting.
Meer hierover: Zo leidt de bannermaffia de inkoper om de tuin. En dit wordt er tegen gedaan
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!