Bart Roozen - Multiscope
De spits werd afgebeten door Multiscope zelf en zij presenteerden inzichten uit social media research. Uit de laatste statistieken blijkt dat het aantal mannen en vrouwen op social steeds meer naar een representatieve 50/50 verdeling toe gaat. Daarnaast bleek dat de laatste Jumbo reclame het meest besproken was in oktober op social media. Social media research laat zien dat in deze nieuwe campagne nog verbeterpunten zitten. Als laatste stonden we stil bij de mogelijkheid om een social profiel te maken van je doelgroep om te zien wat jouw doelgroep op social beweegt.
Daan Noordeloos - Transavia.com
Na Multiscope was het de beurt aan Daan Noordeloos van Transavia.com. Daan is Manager Marketing & Customer Strategies bij Transavia.com en verantwoordelijk voor de Europese klantstrategie. Daan liet in zijn presentatie zien hoe Transavia.com in de praktijk klantloyaliteit, merkvoorkeur en extra sales genereert door een positieve rol te spelen in het vakantieverhaal van passagiers. Daan had een aanstekelijk verhaal waarin hij inzicht gaf in de processen van Transavia. Alles aanpassingen die Transavia door wil voeren in het klantcontact worden 'in prototype' getest. Op kleine schaal kijkt Transavia wat de impact is op het klantcontact alvorens het voor de hele organisatie wordt uitgerold.
Joyce Schellevis - Volvo Cars Nederland
Joyce Schellevis was de laatste spreker voor de pauze. Joyce Schellevis is Social Media & CRM coördinator bij Volvo Cars Nederland en bouwt dagelijks aan de social media strategie van Volvo. Joyce sprak over de ontwikkeling van social bij Volvo. Een veelgestelde vraag: hoeveel auto's verkopen we dan meer? De acceptatie binnen Volvo komt steeds verder. Vroeger liep zij het hele pand door om overal social onder de aandacht te brengen. Nu komen collega's ook naar haar toe. Met de case rondom de introductie van de nieuwe Volvo V40 liet ze zien hoe traditioneel adverteren gecombineerd kan worden met Facebook en de impact die het had op de social visibility van Volvo.
Ruben Zantingh-Bozic - Eneco
Na de netwerk break vervolgde Ruben Zantingh-Bozic (online marketeer bij Eneco Retail) het programma. De payoff van Eneco is “Samen gaan we voor duurzaam”. Vanuit deze gedachte is Eneco in 2012 gestart met de verkoop van zonnepanelen. Door haar naamsbekendheid en grote achterban was aandacht generen voor zonnepanelen geen probleem. Alleen blijft er een uitdaging: de werkelijkheid blijft achter bij het target. De simulator geeft Eneco veel nieuwe inzichten. Eneco krijgt inzicht in welke huizen de meeste interesse hebben in de panelen. De acties rondom de zonnepanelensimulator wordt continu getest door middel van A/B testen. Bij het aanmaken van een profiel krijgt de deelnemer al een code mee, waardoor het A/B testen een eenvoudig integratie in het proces heeft. Eneco ziet dat de helft van de consumenten die meer informatie vraagt over zonnepanelen, dit al direct de eerste dag doet.
Jeroen Sitskoorn - Bol.com
Jeroen Sitskoorn (Manager Engagement & Social Marketing bij Bol.com) gaf een presentatie over de mogelijkheden die social media biedt voor e-commerce en met name hoe de inzet van (social) engagement werkt voor het vergroten van het succes van Bol.com. Social is gekoppeld aan drie pijlers: service, communicatie en business. Elke pijlers werd toegelicht met cases. Service wordt verleend door een stapje extra te kunnen zetten om de klanttevredenheid te verhogen. In communicatie speelt branding, inspiratie en commercie een rol. Relevantie is hierbij belangrijk, zoals rond dierendag de actie om mensen een video te laten uploaden waaruit blijkt dat het huisdier bolpunt heet. Resultaat een compilatie met mensen die hun huisdier roepen (bolpuntkom). In business zijn reviews belangrijk. Belangrijk voor Bol is dat ze altijd denken uit strategie, focussen op meetbaar resultaat en content en context zijn alles.
Een voorbeeld van de dierendagactie:
Floris Regouin - Samsung Benelux
De afsluiter van de middag was Floris Regouin van Samsung Benelux. Floris is Head of Digital Marketing. Hij richt zich op het uitbouwen van het digitale leiderschap van Samsung. In zijn presentatie ging Floris in op Samsungs Digital Leadership en de rol die social daarin speelt. Social is hierin geen eiland, maar moet onderdeel zijn van de strategie. Het is belangrijk om word-of-mouth goed te begrijpen en altijd aanwezig en relevant te zijn op de verschillende kanalen. Inspireren, richten op de doelgroep, co-creëren, de dialoog aangaan en soms feesten met je fans zijn voor Samsung belangrijk.
Trend Pioneers gaf een mooie inkijk in de keuken van deze organisaties van de sprekers. Bedrijven zijn nog steeds volop aan het pionieren om nieuwe methodes en technieken in te zetten om beter in te kunnen spelen op klantcontacten en de wensen en behoeften van klanten.
Meer Trend Pioneers: een terugblik op Trend Pioneers met foto's en presentaties vind je hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!