TMG kondigt vandaag een strategische samenwerking aan met Talpa waarmee zij haar positie wil versterken op het gebied van radio, TV en OTT. Deze samenwerking past bij de doelstelling van TMG om strategische partnerships met industry leaders aan te gaan.
Er wordt een onderneming opgericht waar beide partijen hun huidige radioactiviteiten in onderbrengen. Op het gebied van tv neemt TMG deel in het huidig belang van Talpa in SBS. Door de connectie met de overige activiteiten van TMG moet dit zorgen voor toegang tot een compleet cross-mediaal aanbod. 'Door de samenwerking met Talpa profiteert TMG van de creativiteit en het ondernemerschap van Talpa en het vermogen om de TMG content van woord naar beeld te brengen. Talpa heeft bovendien veel ervaring met het ontwikkelen van interactieve, digitale en cross-mediale formats.'
Radio
Met de voorgenomen samenvoeging van Sky Radio en Radio Veronica met Radio 538 en SLAM! zet TMG haar radioactiviteiten ‘at arms length’. TMG houdt toegang tot de radioplatformen met een strategisch belang en behoudt een positie in het management van de gecombineerde onderneming. Binnen de radio-onderneming zal Talpa Holding een belang van 77,15% en TMG een belang van 22,85% houden. Het belang van TMG kan nog worden vergroot naar maximaal 25% indien 'bepaalde doelstellingen' worden gehaald.
Vorig jaar werd al duidelijk dat van het ministerie van EZ mediabedrijven meerdere FM-radiozenders in eigendom mogen hebben.
Positie in tv
De nieuw op te richten tv-onderneming geeft TMG in eerste instantie de mogelijkheid om een strategisch belang van 15% te krijgen in het aandeel dat Talpa in SBS houdt. Ceo Geert-Jan van der Snoek: 'Voor TMG is dit relevant aangezien ook in de toekomst deze vorm van televisie een belangrijke rol zal blijven spelen bij het bereiken van consumenten.' TMG en Talpa verwachten verder met dit strategische belang de OTT-positie te versterken 'vanwege de toegang tot de kennis en kunde van zowel Talpa als SBS in tv-producties en content'.
Parallel aan de samenwerking met Talpa Holding wil TMG gezamenlijk met Talpa Media content en platformen ontwikkelen die de OTT-propositie van TMG verder moeten versterken. 'Dit is voor TMG van strategische waarde gezien haar plannen om nog dit jaar in ieder geval twee OTT zenders te lanceren.'
Van der Snoek: 'Door deze voorgenomen samenwerking met Talpa zetten we wederom een belangrijke stap in het realiseren van onze ambitie om de Nederlandse consument meer dan ooit op elk moment, 24/7, van relevante content te voorzien via ieder gewenst medium. Deze krachtenbundeling maakt het mogelijk om een uniek aanbod in de radiomarkt te brengen, met sterke, complementaire radiomerken. Ook zetten we een belangrijke stap in het Nederlandse tv-landschap, dat heel erg in beweging is. En verder verstevigen wij onze uitgangspositie in onze OTT ontwikkeling, wat van belang is met het oog op ons voornemen om nog dit jaar twee OTT zenders te lanceren.'
John de Mol: 'Voor mij komt er met het nieuws vandaag veel samen. Als ontwikkelaar en producent van content zetten wij een stap die de positie van de radiobedrijven aanpast aan de huidige tijd. Radio vind ik het meest interessante medium dat er bestaat, het is interactief, dynamisch en altijd live en door de snelheid kan een adverteerder bij wijze van spreken binnen een uur op de radio zijn. Iedereen ziet mij wellicht als televisieman, maar mijn carrière ben ik begonnen bij de radio en dat is waar mijn hart ook nog steeds ligt. Door het verruimen van de eigendomsbeperking van de Nederlandse commerciële radio per 1 januari 2016 is de weg vrijgekomen voor de consolidatie van de radiosector en kunnen we onze droom waarmaken om een sterk radiobedrijf te creëren en de radiomerken Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica, SLAM! in een radio onderneming te laten samen gaan. Gezamenlijk bereiken we hiermee zo’n 7,3 miljoen luisteraars per week. Meer dan ooit zullen we de profielen van de verschillende stations kunnen aanscherpen, zodat ze maximaal complementair zijn en het totale bereik groter wordt.'
Consequenties voor beide concerns
In de komende maanden zal duidelijker worden welke consequenties de verschillende vormen van samenwerking tussen TMG en Talpa hebben voor de bestaande organisaties, zo melden beiden. 'Hiervoor wordt een zorgvuldig proces ingericht. TMG en Talpa verwachten medio tweede kwartaal hierover meer duidelijkheid te kunnen geven.' Ook de Autoriteit Consument & Markt moet zich nog over de deal buigen.
Adformatie sprak Geert-Jan van der Snoek over de samenwerking met Talpa
Lees ook ons TMG-dossier
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!