Strengere regels sponsoring tv-programma's door overheid

Er komen strengere regels voor de sponsoring van televisieprogramma's door de overheid. In de aankondiging of aftiteling moet voortaan niet alleen staan dat het rijk of een ministerie aan het programma heeft bijgedragen. Ook moet worden aangegeven met welk doel dit is gebeurd. Premier Kok schrijft dit aan de Tweede Kamer. Hij heeft ingestemd met een aantal aanbevelingen van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) en de Voorlichtingsraad.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Kok wil voorkomen dat mensen het idee krijgen dat de overheid televisieprogramma's wil beïnvloeden. De Tweede Kamer krijgt een zwaardere rol bij co-producties. Tot nog toe regelen ministeries hun sponsoring zelf. Voortaan krijgt de Kamer elk jaar een overzicht van de sponsoractiviteiten. Vooraf gaat de Voorlichtingsraad toetsen. Daartoe komt er een standaardcontract waarin bedragen en doelstelling zijn opgenomen. Tussen 1994 en 2000 droeg de overheid volgens meldingen van de ministeries in totaal 14 miljoen gulden bij aan 66 informatieve televisieprogramma's. Per jaar is dat 2,4 miljoen, ofwel 0,1 procent van de gezamenlijke omzet van de omroepen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie