Stop in 2017 met de kasplantjes van de tv-wereld

Minder generieke - lineaire - tv-zenders: ook voor de adverteerder een zegen.

November was geen vrolijke maand voor RTL. Het mediabedrijf staat onder druk op verschillende fronten. Zo kondigde financieel directeur Patrick Olde Scholtenhuis zijn vertrek aan , liet RTL Z weten te stoppen met live nieuwsshows waardoor vijftien mensen moeten vertrekken. Er was ook kritiek op de drankconsumptie in format Oh Oh Daar Gaan We Weer (RTL5) en NRC kwam met een goed staaltje onderzoeksjournalistiek rond de vele hulpprogramma’s (in de wandelgangen al ‘hulphorror’ genoemd).

RTL zit nu even in de hoek waar de klappen vallen en al kwam men met goede winstcijfers over het derde kwartaal. Toch moeten ze zich best ongerust maken over de ontwikkelingen in de televisiemarkt. 2016 was het jaar van de hard dalende lineaire kijktijd en komend jaar wordt ook weer uitdagend voor RTL en de broeders en zusters van SBS Broadcasting en de NPO.

Amazon Prime Video
Geen verrassende uitspraak misschien, maar er mag wel enige druk achter de broodnodige veranderingen worden gezet. Straks hebben we niet alleen Netflix, maar ook Amazon Prime Video. Ondertussen introduceren telecomspelers als Youfone/Huawei en T-Mobile VOD-diensten met volledige keuzevrijheid in zenders en betreedt ook energieleverancier NLE de tv-markt. BrandDeli heeft laten zien dat het een sterke vierde partij is, die goed heeft gezien dat het publiek op zoek is naar ‘special-interest’.

Morrende adverteerders
Wat stellen de drie grote zendergroepen daar tegenover? Natuurlijk, grp’s leveren nu nog bakken met geld op, maar het probleem is de kwaliteit van de programmacontent die geboden wordt. Het kijkpubliek geeft al duidelijk aan wat het wel en vooral niet wil (door gewoon niet te kijken), adverteerders zijn nu ook aan het morren.

Wordt het dus niet gewoon tijd voor minder generieke - lineaire - tv-zenders in 2017? De RTL8’en en SBS9’ens van deze wereld zijn de kasplantjes van de Nederlandse televisiewereld en worden kunstmatig in leven gehouden met programmacontent die men nergens anders kwijt kan.

Concentreer je op twee, hooguit drie goede zenders - ook NPO 3 kan gewoon weg, mensen! - met supergoede programma’s. Zo biedt je de adverteerder ook een kwalitatief sterke omgeving. Wie durft?

Beeld: 123RF

Deze editorial verscheen in Adformatie

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie