In vergelijking met vijf jaar geleden drinken jongeren aanzienlijk minder. Vooral de leeftijdsgroep 12-15 jaar gedraagt zich beter. 65% van de jongeren van 12 t/m 15 jaar drinkt zo goed als geen alcohol (0 tot 0,5 glazen per week). CBS cijfers laten een nog hoger cijfer zien bij jongeren van 12 t/m 14 jaar namelijk 85% die niet drinkt.
Volgens STIVA is dat succes mede te danken aan de branche zelf, die zich samen met de overheid en allerlei andere organisaties, actief inzet voor verantwoord alcoholgebruik. Bijvoorbeeld via de aangescherpte disclaimer bij alcoholreclame ‘Alcohol onder de 16, natuurlijk niet’. STIVA-directeur De Wolf: "Deze ontwikkeling is verheugend en ik ga er vanuit dat de samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven daar zeker een rol in heeft gespeeld. Ook het aanspreken van ouders om ervoor te zorgen dat hun kinderen niet drinken voor hun 16e is belangrijk.”
STIVA meldt ook naar verwachting deze zomer met een aanscherping te komen van de al dertig jaar vigerende Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken.
Het bericht van STIVA werd overigens ongeveer tegelijk de wereld in gestuurd met het nieuws dat de Drank en Horecawet wordt aangescherpt om jongeren onder de 16 moeilijker te maken om aan drank te komen. Het kabinet heeft vrijdag jl. een aantal wijzigingen vastgesteld in de drank- en horecawet, die een strengere aanpak mogelijk maken. Gemeenten mogen piekuren en sluitingstijden van kroegen gaan koppelen aan de leeftijd van de klanten. Nachtcafés zouden bijvoorbeeld alleen open mogen zijn voor jongeren boven de 18 jaar. De leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol blijft op zestien jaar liggen, maar gemeenten kunnen mee gaan doen aan een proef waarbij deze grens plaatselijk wordt opgetrokken naar achttien jaar. Gemeenten moeten regels gaan opstellen voor de drankverkoop in sportkantines en in culturele centra. Nu heeft nog niet iedere stad of dorp daar regels voor.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!