Stichting Reclamecode gaat ‘freeriders’ aanpakken

De Stichting Reclame Code (SRC) wil de financiering van de Reclamecode Commissie ingrijpend wijzigen. Reden is dat steeds meer ‘freeriders’ de jaarlijkse vrijwillige bijdrage niet betalen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het afgelopen jaar werd nog een verlies geleden van een 37.000 euro, maar dit jaar loopt het tekort van de SRC naar verwachting op tot 2 ton. Voorzitter Willem van der Mee: ‘De situatie van verlies vind ik onacceptabel. Het is toch bizar dat het bedrijfsleven zelf voor zo’n zelfreguleringsorgaan heeft gekozen, dat ook omarmt, maar er vervolgens niet aan meebetaalt?’

Adverteerders grijpen volgens Van der Mee vooral de huidige economische omstandigheden aan om niet te betalen. Inmiddels vinden gesprekken plaats met het Ministerie van Economische Zaken en werkgeversorganisatie VNO/NCW om te komen tot een nieuw financieringssysteem, dat de vrijblijvendheid uitbant. Een van de opties is om de SRC-funding voortaan via een Algemeen Verbindend Verklaring (AVV) te laten verlopen. Daarmee zou het dezelfde status krijgen als bijvoorbeeld een CAO en is naleving ervan via de rechter af te dwingen.

Adverterend Nederland betaalt nu 0,025 pct van zijn bruto-mediabestedingen (op basis van Nielsen-tellingen) aan de SRC, dat komt neer op 250 euro per miljoen euro besteed budget. (Meer over de SRC-plannen in Adformatie deze week).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie