Biermerken: ze worden het hele jaar door op online en sociale media besproken. Maar het volume piekt rond evenementen waar ze hun naam aan hebben verbonden.
Amstel
Kijk maar eens naar de piek van Amstel eind april, die springt direct in het oog. In die periode wordt de Amstel Gold Race gereden. En dat zien we terug. Zo werd in Zuid-Limburg Amstel als naamgever vaak online genoemd. In deze meting werd een hashtag als #AGR15 niet meegenomen, de piek zou dan nog hoger zijn uitgevallen.
Helaas is het niet direct te meten of mensen de Amstel Gold Race verbinden aan het merk Amstel, maar dat sponsoring veel publiciteit oplevert, bewijst ook de tweede piek van Amstel: De Vrienden van Amstel live in januari.
Andere merken
Opvallend is dat Jupiler van alle biermerken het meest besproken is. Deze ‘winst’ is voornamelijk toe te schrijven aan berichtgeving over de Jupiler League, de naam van de tweede voetbaldivisie in Nederland.
Heineken kent weinig uitschieters, maar wordt vrijwel het gehele jaar relatief veel besproken. Grolsch zag de grootste piek toen het zijn 400ste verjaardag vierde en Bavaria werd het meest genoemd rond de ontknoping van de Eredivisie, waarbij supporters van PSV op grappige wijze kratjes Bavaria aanboden bij de spelers van Heerenveen om ze te motiveren.