Dat blijkt uit de kijkcijfers van september in de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 van Stichting Kijkonderzoek en GroupM.
RTL4 wist vorig jaar september nog een marktaandeel te behalen van 21,8 procent, maar komt nu niet verder dan 18,6 procent. RTL5 is de enige RTL-zender met groei: van 6,6 naar 6,7. RTL7 daalt van 4,9 naar 4,2 en RTL8 van 3,0 naar 2,8 procent. Het vorige maand als zender begonnen RTL Z is niet in de cijfers opgenomen.
RTL Nederland komt daarmee uit op 32,4 (was 35,5).
NPO/Ster weet een groei te bewerkstellingen ten opzichte van vorig jaar met 1,2 procent naar 23,6. Dat is met name te danken aan NPO1, dat van 13,6 naar 15,3 ging. NPO3 daalde ondanks het interlandvoetbal van Nederland van 5,9 naar 5,7. NPO2 ging van 2,9 naar 2,7 procent.
SBS Broadcasting zag het aandeel groeien van 20,5 naar 21,9 procent. SBS6 kon het aandeel fors verbeteren van 9,1 naar 10,8 procent, onder meer dankzij de Champions League. Ook NET5 zag groei: van 4,7 naar 5,3 procent. Daartegenover stond een daling van Veronica van 6,7 naar 4,9.
De BrandDeli zenders kwamen gezamenlijk uit op een aandeel van 9,5 (-0,2).
Opvallend is dat HDR (uitgesteld kijken) is gedaald ten opzichte van vorig jaar september: van 5,9 naar 5,2.
Best bekeken
Het best bekeken programma van september was de EK-kwalificatiewedstrijd Nederland-IJsland (NPO3) met 1,246 miljoen ‘toeschouwers’. The Voice of Holland blind auditions (RTL4) staan tweede met ruim 1,2 miljoen kijkers. De derde plek is voor Turkije-Nederland (NPO3) met 1,195 miljoen kijkers. Ondanks de populariteit van deze drie programma’s is het aandeel van NPO3 en RTL4 dus gedaald in september.
Meest uitgesteld bekeken
Flikken Maastricht (NPO1, 25 september) is het meest uitgesteld bekeken met 451.000 kijkers. Heel Holland Bakt (NPO1, 20 september) is tweede met 355.000 kijkers en Expeditie Robinson (RTL5) derde met 273.000 kijkers.