'Rookworstreclame Unox misleidend'

Unox moest zich afgelopen week bij de Reclame Code Commissie in hoger beroep verantwoorden voor de rookworstreclame met pianist Jan Vayne.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Met zijn reclame voor rookworst zonder kunstmatige toevoegingen misleidt het publiek, zegt microbioloog Pieter ter Steeg in Trouw. In de commercial meldt Unox dat het geen kunstmatige geur- en smaakstoffen meer aan zijn rookworst toevoegt. Het eindigt met de slogan: 'Eerlijk is heerlijk'.

De reclame maakt deel uit van een grotere Unox-campagne om kunstmatige toevoegingen, de zogeheten E-nummers, zoveel mogelijk te weren. Ook in soepen uit pak komen ze niet meer voor, onder het motto: 'Geen E te veel'. Beide slogans zijn microbioloog Pieter ter Steeg in het verkeerde keelgat geschoten. 'Ze suggereren dat er iets mis is met E-nummers', zegt hij. 'In werkelijkheid zijn die stoffen volkomen veilig.Diverse hoogleraren hebben dat bevestigd, net als het Voedingscentrum en de Voedsel- en Warenautoriteit."

E-nummers zijn ooit ingevoerd om de angst voor kunstmatige toevoegingen weg te nemen, maar paradoxaal genoeg lijden ze aan een zeer slecht imago. De meeste mensen denken dat ze ongezond zijn. Door bewust op die angst in te spelen misleidt Unilever de consument, betoogde Ter Steeg. Verder zouden concurrerende producenten van rookworst met veel E-nummers door de campagne in een kwaad daglicht worden gesteld.

Een woordvoerder van Unilever erkent dat E-nummers veilig zijn. 'Maar we misleiden niemand. Consumenten vragen zelf om natuurlijker producten, en van concurrenten hebben we nooit klachten ontvangen.' De uitspraak volgt eind augustus.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie