(Rondvraag) Moeten merken platforms faciliteren voor consumenten?

De Your Thoughts van deze maand.

Volgens vinden consumenten het belangrijker om gerust gesteld te worden door een merk, dan geïnspireerd te raken.  Consumenten geven aan dat vooral gesprekken met peers hun aankoopbeslissingen beïnvloeden en hun zorgen wegnemen.

Maar ze vinden volgens het bureau ook dat merken platforms zouden moeten bieden waarop reviews van hun producten eenvoudig na te lezen zijn. Liefst 64 procent zou merken vertrouwen die peer-to-peer-gesprekken faciliteren.

Joel Bearden, Edelman Amsterdam:  ‘Merken moeten consumenten transparant informeren, een duidelijke en authentieke persoonlijkheid hebben en bovenal relevant zijn.’ De stelling luidt dan ook: merken zouden vaker zelf platforms moeten faciliteren waarop consumenten reviews terugvinden en in gesprek kunnen met ander consumenten.

Matt van der Poel RM, partner & CXO Fresh Forward:

Eens

Het vertrouwen in merken neemt schrikbarend snel af en ze zijn in steeds mindere mate in staat met alleen inspiratie en mooie verhalen hun meerprijs (‘brandtax’) te verantwoorden. We willen boter bij de vis. Wellicht inderdaad een informatieplatform of een andere ‘brand utility’. Want één ding staat vast: merken zullen zich in de toekomst veel minder moeten richten op verschillend zijn van hun concurrentie, maar veel meer op concreet het verschil maken voor hun consumenten. Immers, relevantie zit hem in daden en niet in woorden.

Pieter Jan Doets, zelfstandig register marketeer en gespecialiseerd in ontwerp- en realisatie van bedrijfsgroei

Oneens

Wanneer meer merken reviewplatforms beschikbaar stellen, is dat een stap voorwaarts. Maar het middel mag geen doel worden. Dit onderzoek wijst op de fundamentele noodzaak om alle marketingcommunicatie integraal door te laten werken op transparent informeren, het hebben en uitdragen van een kernpurpose en persoonlijkheid en relevantie voor de afnemer. De toegenomen markttransparantie nu (eindelijk) ook doorzetten in marketingcommunicatie en vanuit ‘de waarheid’ en ‘zuivere klantwaarde’ zorgen dat je de klant voor je wint!

Maryam Boonstra, senior projectmanager groeistrategie bij PostNL:

Deels eens

Doordat de belangrijkste informatiestromen nu tussen consumenten lopen, heeft traditionele marketingcommunicatie zijn langste tijd gehad. Consumenten zijn sceptisch en kritisch ten opzichte van beïnvloeding en laten zich alleen door merken verleiden als die hun iets te bieden hebben. Het adverteren is niet meer de juiste manier om met consumenten om te gaan, maar ‘het laten meedoen’ biedt de oplossing. Het maakt niet uit op welk platform merken en consumenten relaties met elkaar aangaan, als ze elkaar maar weten te vinden.

 

Maikel van Dijk, senior marketingcommunicatie adviseur bij De Telegraaf

Deels eens

‘Consumenten vinden het belangrijker om gerust gesteld te worden door een merk’, dat is natuurlijk deels waar, maar uiteindelijk zal een consument zijn aankoop ook baseren op nieuwe innovaties die het merkt brengt. Een merk dat niet of te weinig innoveert, overleeft niet -zie V&D​. Door innovatie inspireer je.  Aan de andere kant is verandering voor een mens/consument altijd moeilijk, maar ​als een verandering vervolgens algemeen geaccepteerd is en er een positieve buzz om de innovatie ontstaat, bereik je de massa. “

​​Anders Jansen, partner flowresulting – adviesbureau marketing & strategie:

Deels eens

Elk merk moet faciliteren in de online en sociale zoektocht van zijn (potentiële) klanten. Zo geef je invulling aan het welbekende ‘zero moment of truth’ in de customer journey, het moment waar klanten betrouwbare info zoeken om iets te kopen, te doen of te weten. Op commercials kun je niet meer vertrouwen, vooral omdat die niet het hele verhaal vertellen. Als merk moet je dus zorgen dat je deze eerlijke, betrouwbare en volledige verhalen toont op je eigen platform. Doe dat in eigen beheer, maar plaats óók ongecensureerd informatie van sites als bijvoorbeeld Independer/Kieskeurig één-op-één door.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie