In het FD van vandaag een stuk over ‘retailwonderdokter’ Ton van Eijk.
Van Eijk begon ooit bij KBB, en maakte naam als retailman van V&D, Ahold en Hema.
'Daar heb ik het echte vak geleerd, daar zag ik dat retail vooral om passie draait. Commercie speelt altijd een rol, maar het mag geen makkelijke, platte commercie zijn. Het draait allemaal om oorspronkelijkheid’, zegt hij over zijn periode bij V&D.
Nu zit hij bij Wehkamp.
Van Eijk is aangetrokken om het imago van het bedrijf aantrekkelijker te maken, want het ziet er nu nog stoffig uit.
Opmerkelijk is dat hij zich kritisch toont over Hema, het nationale knuffeldier.
'De Hema is in de basis nog altijd de eenheidsprijzenmaatschappij, het symbool voor eenvoud en betaalbare kwaliteit. Maar ze zijn doorgeslagen, alles draait nu om design.
‘Ze raken op die manier een deel van hun klanten kwijt, want je kunt er geen fatsoenlijk hemd meer vinden. Vreselijk. Ik heb ze nog gewaarschuwd. Maar ook dat houdt eens op. Ik ben geen Heintje Davids. Ik blijf niet terugkomen.'
Ik weet dat non food het niet makkelijk heeft, bij de Hema en bij alle andere formules. Maar heeft Van Eijk inzichten die wij missen?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!