Door: Leon Ragetlie
Een bomvolle zaal gevuld met jong talent en een bont gezelschap sprekers op het podium. Dat was het toneel voor de vijfde editie van ReclameRidders tijdens het 24Festival! De sprekers gingen verdeeld over twee panels de discussie aan. Het eerste panel, bestaande uit Terts Brinkhoff (De Parade), Jacques Vereecken (Caviar), Mervyn ten Dam (Achtung) en Wesley ter Haar (MediaMonks) boog zich over de vraag; Wat is de ultieme blend van skills die een jonge creatief nodig heeft om het helemaal te maken?
Al snel verscheen de eerste stelling op het scherm. ’De moderne creatief is een alleskunner. Een specialisme is een tekortkoming’. De sprekers hadden er meteen hun woordje over klaar. Veel jonge creatieven geven zich tegenwoordig uit alsof ze alles kunnen. Art directors die claimen goed te kunnen schrijven en copywriters die denken dat ze ook briljant zijn met beeld. Niet gunstig om jezelf te verkopen. Maar wat dan wel?
“Wij zijn op zoek naar T-vormige creatieven. De stok moet sterk zijn en het stukje verbreding daarbovenop kun je later ontwikkelen” zegt Mervyn ten Dam. “Kiezen lijkt misschien verliezen maar er blijft veel over. Door je te specialiseren kun je echt goed worden in het vak”. “Je doet jezelf te kort als je niet kiest” vult Wesley ter Haar hem aan. “Met het oog op een baan ben je veel interessanter als je ergens heel goed in bent. Daar haal je ook meer voldoening uit”.
Als je gekozen hebt is er natuurlijk nog de vraag welk soort werk je dan moet maken om jezelf te onderscheiden als creatief. Werk voor klanten of eigen projecten. Ga je niet creatief failliet als je alleen in opdracht werkt? Jacques Vereecken vindt dat je vooral werk moet maken dat dichtbij je ligt en het aan moet geven als je geen feeling hebt bij een project. Daar doet Terts Brinkhoff een schepje bovenop “Eigen werk zonder concessies!” roept hij stellig. “Als je vanaf de start rekening moet houden met een klant ben je er snel klaar mee, dat werkt niet”.
Daar is niet iedereen het mee eens. Slechte creatieven roepen blijkbaar al snel dat het aan de klant ligt als ze zich geen raad weten met een briefing. Ze voelen zich gevangen in het kader. En juist binnen dat kader kun je laten zien hoe creatief je bent. Vaak zijn er 1001 manieren om een briefing op te lossen. Dat moet ook wel als je werkt in de toegepaste creativiteit. Natuurlijk is het goed om ook met eigen werk bezig te zijn. Maar het zou en/en moeten zijn in plaats van of/of. Een mix van concrete projecten en eigen initiatieven.
Er hing al een lekkere energie in de zaal, maar het publiek werd pas echt wakker tijdens de laatste stelling. ‘Een creatief is na elk levensjaar minder waard’. Klopt! riep het gezelschap sprekers in koor. Gevolgd door “Tussen je 30ste en 35ste ben je op je top”, “Je hebt maar 10 goede jaren” en “Als je niks voor jezelf regelt lig je er af. Dan eindig je geheid in een sigarenzaak of aan de drank”. Als klap op de vuurpijl werd daar nog aan toegevoegd dat je na je 27ste eigenlijk al afgeschreven bent als je nog moet beginnen. Dat was best schrikken voor de oudere studenten in de zaal.
Gelukkig werd dat spookbeeld genuanceerd. Denk gewoon goed na over je toekomst als creatief en zorg ervoor dat je een sterk portfolio hebt. Doe daarnaast ervaring op met stages. Het liefst op plekken die er toe doen. Zo kun je de strijd aangaan met de pittige concurrentie die al aan het werk is.
Wil je ook het verslag van het tweede panel lezen? Dat kan hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!