Dat blijkt uit de luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en GfK over een geheel jaar – tot en met januari/februari dit jaar - in de doelgroep 20-49.
In aanloop naar de mogelijk grote veranderingen rond de radiozenders kijkt Adformatie terug op de marktaandelen van de afgelopen twaalf maanden.
De grote drie radiozenders in de voor adverteerders belangrijkste doelgroep zijn Radio 538, dat verder weg is gelopen van de rest, Qmusic dat de tweede plaats heeft veroverd en NPO 3FM, dat snel is weggezakt. Wist 3FM zich vorig jaar nog net achter Radio 538 te handhaven, de publieke popzender is – zoals eerder al geschreven – bezig aan een vrije val (marktaandeel 13,3, index 80).
Marktleider Radio 538 daarentegen is weer gegroeid ten opzichte van vorig jaar naar 18,0 (index 108). Qmusic is ondanks een lichte daling naar 13,5 procent op de tweede plaats terechtgekomen.
Sky Radio staat vrij stevig op een vierde plaats, maar is onder de 10 procent marktaandeel terechtgekomen (index 97).
Het gaat goed met NPO Radio 2 – dat sinds vorig jaar oktober verjongd is -, Radio Veronica en Radio 10. Die laatste zender komt uit op een index van 130 met een marktaandeel van 5,6.
Twee kleinere zenders die opvallende cijfers afleveren zijn Slam! (index 119 naar 2,1) en Sublime FM dat met een index van 167 op 1,0 uitkomt. Nieuwszender BNR daarentegen weet niet te groeien en behaalt een aandeel van 07 (index 88).
10+
In 10+ zijn er minder grote verschuivingen, al is ook 3FM hier de grote verliezer. De zender komt uit op 8,2 en een index van 8,2. Daarmee daalt de zender van stek 2 naar 6. Radio 538 is marktleider met 11,7 (index 104), gedeeld tweede zijn ORN en Sky Radio (9,6), voor Radio 2 (9,4) en Qmusic (9,2).
Alle cijfers staan hier.
Radio 538 en Qmusic domineerden afgelopen jaar de radiomarkt
Radio 2, Radio Veronica en Radio 10 zagen het marktaandeel stijgen.
Word lid van Adformatie
Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.
Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement