Als het aan de nieuwe commissie ligt, worden (mobile) marketing campagnes, waarvan een QR code deel uitmaakt, éérst door de commissie getoetst voordat een campagne van start gaat. De QR code Commissie beoogt daarmee algemene teleurstelling en schade te voorkomen. Een QR code levert volgens de QR code Commissie altijd winst op, mits het bewust wordt ingezet. Winst voor degene die een campagnecode scant en winst voor de organisatie die de QR code inzet. Campagnes waarbij een QR code wordt gebruikt die niet voldoet aan het winstcriterium moeten worden verboden. Sancties op misbruik zijn volgens de QR code Commissie niet nodig, omdat misbruik van de QR code in een campagne zichzelf al voldoende afstraft.
Voorlichting
Onder het motto “voorkomen is beter dan genezen” biedt de Commissie ook een platform voor advies over het gebruik en de inzet van QR codes in marketing campagnes.
De toetsingscommissie wordt gevormd door online- en off-line communicatievakspecialisten en consumentenpanels.
Sinds de smartphone en de tablet vaste voet op Nederlandse bodem hebben gezet, dreigt de QR code als marketing communicatie instrument aan zijn eigen populariteit ten onder te gaan. Hoewel de hype rondom de QR code al een tijdje achter de rug is, worden ze nog dagelijks massaal aangemaakt en verspreid.
QR codes kan iedereen maken. Ze kosten meestal niets en kunnen voor allerlei doeleinden gebruikt worden. Hoe ze ingezet moeten worden is voor velen echter nog steeds onbekend, met als gevolg teleurstelling. Teleurstelling bij degene die de moeite heeft gedaan de code te scannen en teleurstelling bij degene die de QR code vergeefs ingezet heeft in de veronderstelling hierdoor toegevoegde waarde te bieden.
Het schadebedrag dat door ondeskundige inzet van QR codes de afgelopen jaren is ontstaan, is nauwelijks in bedragen uit te drukken. Gedacht moet worden in termen van miljoenen euro’s aan mislukte marketingcampagnes, om over de opgelopen imagoschade van merken maar niet te spreken. Geen wonder dat de QR code ondertussen veel minder wordt ingezet in reclame-en promotiecampagnes.
Saillant detail:
Uit onderzoek blijkt dat mislukte campagnes met een QR code meestal worden toegeschreven aan de QR code zelf. Het zou lelijk zijn, te veel moeite kosten om het te scannen, het design storen, geen waarde toevoegen, geen (quick) respons opleveren, en meer van dat soort onzin.
Te veel eer voor een stukje gereedschap dat alleen maar een doorgeeffunctie heeft tussen verschillende media. Hand in eigen boezem van campagne creatieven lijkt dus meer op zijn plaats. Want: Een QR code levert ALTIJD winst op, mits het bewust wordt ingezet. Dit impliceert natuurlijk ook dat een QR code ALTIJD verlies oplevert als dat niet gebeurt. In het laatste geval moet inzet van de QR code gewoon verboden worden.
Meer over de QR code Commissie vind je door het plaatje te scannen met deze scan-app http://vqr.co/install van Denso Wave (de uitvinder van de QR code)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!