Amazon noemt deze uitverkoopdag op 15 juli Prime Day, omdat de uitverkoop geldt voor consumenten die een Amazon Prime-abonnement hebben. Dit kost 99 dollar per jaar (maar iedereen kan zo'n gratis abonnement afsluiten voor een duur van 30 dagen). De uitverkoop duurt 24 uur.
Het is de bedoeling dat er elke 10 minuten een aanbieding op de site verschijnt, zogenaamde Lightning Deals: een beperkte kortingsduur, een per klant.
Groei aantal prime-abonnees
Amazon Prime Day moet vooral zorgen voor een groei in het aantal Prime-abonnees. Amazon hoopt hiermee klanten die normaal bij Walmart of Target shoppen over te halen naar het Prime-platform.
Mensen die een abonnement nemen krijgen bijvoorbeeld een snelle gratis bezorging, toegang tot streamingdiensten en de Kindle-bibliotheek.
Kost veel geld
Forbes meldt dat Prime Day ongetwijfeld veel geld kost voor Amazon, maar als ze het aantal Prime-leden omhoog weten te schroeven, dan kan het een nuttige investering zijn want deze consumenten geven twee keer zoveel uit dan niet-abonnees.
Grote concurrent Walmart laat het er niet bij zitten en komt vanaf vandaag met een 90 dagen durende uitverkoop om hun klanten te behouden. Het bedrijf zet in op het feit dat consumenten geen ‘toegangsprijs’ hoeven te betalen om mee te doen aan de uitverkoop: ‘Low prices. No admission fee.’
Walmart kan niet bieden wat Amazon biedt (zoals de streaming diensten) dus zet de retailer in op een langere uitverkoopperiode.
Strijdveld
Zoals de ceo van het Amerikaanse shoppermarketingbureay Upshot tegen Forbes zegt: eerst was er concurrentie tussen deze grote retailers op het gebied van verzendkosten, toen werd er ingezet op kortere wachttijden (hoe lang het duurt voordat je het product in huis hebt). Walmart had daarin een voorsprong vanwege click and collect: online bestellen en in een winkel ophalen. Nu heeft Amazon een twee-uursbezorging voor Prime-abonnees.
Naast Walmart pakken ook retailers als Best Buy en Target de handschoen op.
Fortune waarschuwt echter dat deze Christmas in July-acties risicovol zijn: consumenten kunnen moe raken dit soort promotie-acties en niet iedereen is onder de indruk van de aangeboden koopjes.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!