Wilt u weten hoe consumenten denken over diëten, ski-gebieden, videogames of autoradio´s? Daarvoor hoeft u niet meteen een onderzoeksbureau in te schakelen. Neem eerst eens een kijkje op de site www.deja.com, dan komt u al heel wat te weten.
Met name de nieuwsgroepen op internet vormen een interessante bron van consumentenopinies. Toch wordt deze informatiebron bij marktonderzoek maar zelden gebruikt. Onderzoekers zijn er niet vertrouwd mee of hebben het idee dat de informatie niet betrouwbaar is.
Dat zich in nieuwsgroepen vaak heftige discussies afspelen waar stevig gepolariseerd wordt, is juist. Voor de mening van de gemiddelde consument moet u elders zijn. Maar dat neemt niet weg dat in nieuwsgroepen doorgaans zeer betrokken gebruikers te vinden zijn. Bovendien zijn de thema´s die aangesneden worden, niet uit de lucht gegrepen.
Een van de voordelen van het gebruik van nieuwsgroepen als informatiebron is dat de gegevens meteen beschikbaar zijn en dat er aan het raadplegen geen kosten verbonden zijn. Daarom is het prima te gebruiken in de aanloopfase van een marktonderzoek, bijvoorbeeld om de vragen en problemen rondom een bepaald product in kaart te brengen. Ook kan een onderzoeker zo snel vertrouwd raken met het taalgebruik van de consumenten van het desbetreffende product. Kortom, ter aanvulling of oriëntatie zijn nieuwsgroepen bij marktonderzoek uitstekend te gebruiken.
<#FONT SIZE=1>(bron: planung & analyse 1/2000)<#/FONT>
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!