Dat zegt algemeen hoofdredacteur Peter Vandermeersch in een interview met Adformatie. Nrc.next maakt geen verlies, zegt Vandermeersch. ‘De krant heeft nog altijd een positieve bijdrage aan de resultaten. Als we morgen nrc.next stop zouden zetten, dan moeten we echt veel mensen ontslaan. Dus stoppen is absoluut niet aan de orde.’
Volgens Vandermeersch heeft nrc.next twee jaar achter elkaar een klap gekregen, door veel lucht – het meetellen van gratis proefabonnementen - uit de oplage te halen. ‘Samen met digitaal verkoopt nrc.next iets meer dan 50.000 exemplaren. Dat is minder dan het ooit geweest is, want het zat zo rond 67.000. Dus het is niet goed. Als er in de ochtend nog een miljoen kranten verkocht worden dan moeten wij daar ook een groter aandeel in kunnen pakken.’
Die targets gaat NRC Media nu met Mediahuis bepalen. ‘Ik vind dat je weer naar 70 à 75.000 exemplaren toe moet. Mediahuis wil zowel NRC Handelsblad als nrc.next laten bloeien: de één in de ochtend, de ander ’s middags. Met nrc.next begroten we +1 exemplaar en dan gaan we de goede kant uit. Eerst dus stabiliseren rond de 50.000 voordat we kunnen groeien.’
Volgens ceo Gert Ysebaert van Mediahuis heeft nrc.next prioriteit, samen met met het digitale stuk en de salesafdeling van NRC Media.
Klik hier om mee te doen aan de poll: Lukt het Mediahuis om nrc.next nieuw leven in te blazen?
Gisteren werd de nieuwe raad van commissarissen bekendgemaakt.
Het gehele interview waarin Vandermeersch ook praat over Egeria, TMG, de lezers als aandeelhouder en de nieuwe uitgeefstrategie, is te lezen in Adformatie #5 die volgende week vrijdag uitkomt.