Tijdens de uitreiking van de MOAwards, woensdag 7 juni in Beachclub Vooges in Zandvoort, is het Amsterdamse Perspective gekroond tot Marketing Research & Analytics Bureau van het Jaar
‘Niet alleen maar om het anders willen doen’, schrijft de jury, ‘en niet omdat ze eigenwijs zijn hoog in het vaandel hebben, maar vooral omdat ze weten dat zij bieden wat de markt vraagt.’
Het Amsterdamse bureau was vorig jaar een van de genomineerden (GfK was toen de winnaar). Dit keer moest Perspective het opnemen tegen de ‘disruptieve kijk en aanpak’ van Neurensics en ‘het nieuwe elan’ van DVJ Insights. Er was geen sprake van een ‘knock-out’, noteert de jury, maar van een overwinning ‘op punten’.
Daarnaast ging ook de prijs voor de beste onderzoeker (aan bureauzijde) naar Perspective, in de persoon van Markus Leineweber. Volgens de jury een ‘uitgesproken en gedreven persoonlijkheid ’die de weg altijd weer iets anders wil afleggen. ‘Edgy noemt hij het zelf en we herkennen het.’
Behalve de zes ‘reguliere’ MOAwards was er dit jaar ook een speciale oeuvreprijs voor Fred Bronner, emeritus-hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam
De overige MOAwards:
INSIGHTS PROFESSIONAL VAN HET JAAR (BEDRIJVEN)
Barbara Nieuwenhuijs (Roche)
YOUNG TALENT VAN HET JAAR
Judith ten Bokkel (Kantar TNS)
DIGITAL & WEBANALIST VAN HET JAAR
Marc Tollens (Air France/KLM)
WETENSCHAPSPRIJS VAN HET JAAR
‘Oorzaken en gevolgen van het terugsturen van online aankopen’ van Alec Minnema, Tammo Bijmolt en Sonja Gensler