Deze week het merkportret van Paul Blok, digital media- en marketingstrateeg.
Met welk merk sta je iedere ochtend op?
Apple. Want mijn iPhone is mijn wekker. Tussen eerste keer afgaan en repeat check ik alvast mail, Nu.nl en sociale media. Ik ben helemaal bij vóór ik opsta.
Zonder welk merk kun je de deur niet uit?
Kaffa-koffie. Kaffa, da’s een winkeltje bij mij in de buurt van een Ethiopiër die de koffie van zijn familie importeert. Ik neem het thuis en als ik langer dan een half uur moet reizen gaat er een thermoskannetje mee in de auto of in de trein.
In welk merk kunnen ze je uittekenen?
Geen enkel. Ik houd van functionele dingen, merken boeien me eigenlijk niet. Soms betrap ik me op merken, maar dat is dan toevallig omdat ik iets praktisch of mooi vind. Nooit (echt: nooit) vanwege het merk.
Mijn auto kocht ik vanwege praktisch nut (7-zitter voor de uitwedstrijden voetbal, en schuifdeuren om schade op inpandige parkeerplek te verkleinen en zonder proefrit (‘hij zal het wel doen, toch?’). Kleding, computer, telefoon, horloge, de wc-bril... ze moeten gewoon doen wat ze moeten doen. Het merk dat het beste levert komt erin. Dan loop ik in huis wel eens in een Nike-broek met een Adidas-trui en Hema-sokken, ja.
Welk merk brengt je van A naar B?
Mijn saaie, maar o zo fijne gezinsmazda. Of mijn best wel coole Specialized-mountainbike. Of mijn merkloze stadsfiets. Ik werk ook regelmatig in het buitenland, dan gaat het dus met KLM, Iberia, Avianca, Air Kenia, Etihad, enzo.
Met welk merk ga je iedere avond naar bed?
Zie opstaan. Om de wekker te zetten.
Welk merk heeft je leven gered?
Albert Heijn. Ten eerste: dagelijks voor mijn eten en drinken. Want ondanks Hello Fresh, EkoPlaza, Estafette, C1000, de biologische weekmarkt om de hoek komt denk ik het meeste van mijn 'food' waarop ik leef nog steeds gewoon uit Zaandam. Ten tweede: ik overleefde mijn studententijd dankzij mijn geweldige bijbaan (inclusief koel- en onregelmatigheidstoeslagen) in de koelcellen van het distributiecentrum. Ten derde: zakelijk heb acht jaar op het hoofdkantoor gewerkt. Na drie jaar greep ik de kans gekregen om over te stappen naar AH.nl - het hart van internet, het beste dat me kon overkomen.
Wat is voor jou op dit moment het inspirerendste merk?
In 2006 bestond MTV 25 jaar en schreef ik op Marketing Online (toen nog MolBlog) over het merk Madonna. http://www.marketingonline.nl/bericht/25-jaar-MTV-25-jaar-muziekmerken Je hoeft feitelijk (wat dat dan ook is) niet de beste te zijn, maar als je fans je goed vinden ben je goed. En als je al die tijd mee kunt veranderen vind ik dat heel knap.
Met welk merk wil je niet gezien worden?
Voorlopig niet in een doodskistenmerk. Verder heb ik geloof ik weinig principiële bezwaren.
Welk merk is jouw guilty pleasure?
Ik kom wel eens in V&D. En ik koop daar ook wel eens.
Welk merk is jouw geheime wapen?
In meetings visualiseer ik altijd van alles en nog wat met van die dunne zwarte stiften. Die heb ik altijd bij me, in mijn linkerbroekzak. Welk merk? Eh, even kijken: aha, Pentel. Nooit op gelet. Pentel dus. Omdat gedachten ordenen en overdragen gewoon heel veel beter werkt met tekeningen erbij waar je naar kunt wijzen.
Welk merk had nooit mogen bestaan?
Alles wat nieuw en hip is had natuurlijk door bestaande bedrijven bedacht moeten worden. Airbnb, Uber, Spotify, heel tof en hip, maar ze konden alleen maar ontstaan doordat bestaande bedrijven niet op zaten te letten. Zonde.
Van welk merk kun je alleen maar dromen?
Jennifer Lawrence.
Van welk merk zou je graag de rebranding doen?
Van elk merk met enige historie. Het is zonde en onnodig dat merken zich de kaas van het brood laten eten door de Airbnb’s, Ubers, Spotifies. Het gaat dan dus niet om rebranden in de zin van een nieuw jasje om hetzelfde product, maar écht alles aanpakken. Oók de p van product.
Welk verdwenen merk mag in de reprise?
Geen enkel. Treur niet dat het over is, maar vier dat het er was. Er is niets mis met geschiedenis. Uitgestorven diersoorten zijn ook mystieker en markeren een tijdperk. Mooi toch?!
Wat is je favoriete slogan?
Ik ben dol op kappers die ‘Dat zit wel snor’ op hun gevel zetten. Of dingen als ‘Wasverzachter voor een zacht prijsje’. Gewoon zeggen wat je te zeggen hebt. ‘You ain't see donut yet’ mag er ook zijn.
Als jij een merk zou zijn, hoe zou je dat omschrijven?
Intel inside. Je ziet het niet, maar je hebt het wel nodig. Ik help mijn klanten vooral achter de schermen en doe keihard mijn best om soort-van-onzichtbaar een wezenlijk verschil te maken maakt.