ROTTERDAM - Oxyma, a Merkle company nam op 22 februari in Rotterdam als eerste bedrijf in Nederland en één van de eersten in Europa het certificaat voor de ‘Technical Standard related to Personal Data Protection against EU regulation 2016/679’ in ontvangst. De auditors van Bureau Veritas geven in hun eindconclusie aan dat zij onder de indruk zijn van wat de mensen bij Oxyma hebben neergezet. Vooral de awareness van het onderwerp en hoe data protection top of mind is bij iedereen vinden zij sterke punten van Oxyma. Het behalen van het zeer gewilde certificaat zegt veel over de digitale verantwoordelijkheid die Oxyma neemt voor de gegevens van eindconsumenten die zij namens haar klanten beheert en verwerkt.
De Technical Standard Personal Data Protection is een certificatienorm die de eisen vastlegt voor het implementeren, uitvoeren, controleren, beoordelen, bijhouden en verbeteren van een Data Protection Management System. Deze norm stelt organisaties in staat te begrijpen wat ze moeten doen om te voldoen aan de Europese privacy wetgevingen (GDPR/AVG). Gecertificeerde bedrijven kunnen aantonen dat zij de persoonsgegevens die zij verzamelen, verwerken in overeenstemming met de wettelijke vereisten en de verwachtingen van hun belanghebbenden.
Recent onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens wijst uit dat maar liefst 94% van de Nederlanders zich zorgen maakt over de bescherming van zijn of haar persoonsgegevens. In onze digitale samenleving delen we onze persoonsgegevens steeds meer en makkelijker. Men maakt zich hierbij vooral zorgen over misbruik van gegevens, toegang tot de gegevens door onbevoegden en dat gegevens in verkeerde handen vallen. Digitale verantwoordelijkheid is één van de grootste uitdagingen voor bedrijven de komende jaren.
Oxyma is nu dus officieel een zeer trotse voorloper in de digitale transformatie die het marketingvak doormaakt door verder te gaan dan louter naleving van regelgeving. Dit past naadloos in de ‘people-based marketing’ filosofie van Merkle, het internationale bedrijf waar Oxyma onderdeel van uitmaakt: Merkle helpt merken en organisaties met het écht leren kennen van hun klanten, zodat de mens centraal staat in merkstrategieën. Merkle maakt advertising adresseerbaar en klantervaringen persoonlijk.
Jos van Loo, Country leader Merkle Nederland: “Alle bureaus binnen Merkle zijn hiermee bezig en al heel ver, maar de inzet op het gehele GDPR programma binnen Oxyma, die heeft geleid tot het behalen van dit certificaat is iets om echt trots op te zijn.”
Maike Boumen, Data Protection Manager Merkle Nederland: “Binnen marketing is het essentieel dat we persoonsgegevens van consumenten verzamelen, opslaan en gebruiken. Bij Merkle Nederland doen we er alles aan om deze persoonsgegevens op een veilige en verantwoorde manier te gebruiken. Dit doen we niet door klakkeloos de regels te volgen maar door te kijken wat deze gegevens voor een persoon betekenen. Dit certificaat is een bekroning van ons programma.”
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!