Dat blijkt uit de Oranje Index, een onderzoek dat dit jaar voor de derde keer werd uitgevoerd door TBWA\Brand Experience Company, in samenwerking met Trendbox.
De Oranje Index wordt vastgesteld op basis van vier indicatoren: consument, publiciteit, commercie en expert. Er zijn zeven metingen uitgevoerd, de eerste half april, de laatste na de verloren kwartfinale.
De verwachtingen in aanloop naar het EK waren laag, zowel onder de Nederlandse bevolking als onder de experts, er was weinig vertrouwen in de prestaties van Oranje. Zowel de publicitaire aandacht, de hoeveelheid commercie, als de betrokkenheid van consumenten bleef achter bij WK-jaar 2006. Adverteerders startten bij dit voetbaltoernooi later met hun Oranje promoties.
Als het EK begint, laat de Oranje Index een heel ander beeld zien. De publicitaire aandacht is groter dan tijdens het toernooi in 2006, vooral op radio en tv. Na een trage start zijn er ook meer commerciële activiteiten waar te nemen dan in 2006, vooral in kranten. De consumenten indicator stijgt sneller dan in 2006 en 2004. De hoogste oranjekoorts ooit wordt gemeten na Nederland – Roemenië: 1130. De effectieve marketingperiode wordt steeds korter, zo blijkt uit het onderzoek.
TBWA gaat volgens dezelfde methode ook de Olympische Index meten. De eerste waarde daarvan is inmiddels bekend: 158. Dat is een stuk hoger dan de beginwaarde van de Oranje Index 2008: 114.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!