Ons design is opzettelijk amateuristisch....

M'n artikel over Website van het Jaar was net af. Maar collegablogger Paul Blok was me net voor zie ik. Het rijtje winnaars schrap ik dus even uit m'n stukje, zie daarvoor het vorige Molblogartikel. Wat rest is m'n mening/verslag van de avond.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vanavond was ik in . Deze verkiezing, georganiseerd door ID Projects en de VEA, werd al weer voor de derde keer gehouden. En hoewel er vooraf wat kritiek was op deze prijs; de zaal was vol, de sfeer gezellig en de avond ? wat mij betreft ? geslaagd.

Na een korte introductie door ID Projects en de VEA, loodste ons in een sneltreinvaart door alle genomineerden en winnaars. Met scherpe vragen en scherpe antwoorden werd bij elke winnaar steeds meer duidelijk dat we te maken hebben met een branche die volwassen geworden is. Zelfspot voor de internetbranche was er ook vanavond, gelukkig, maar het werd meer dan duidelijk dat we niet meer te maken hebben met een branche van cowboys en praatjesmakers. Ik bedoel maar, .
De Website van het Jaar Verkiezing kon rekenen op 350.000 stemmen. Aardig aantal lijkt me zo.

Bij categorie-winnaar Weekendjeweg.nl verwachtte Overgoor een jonge man op het podium in een spijkerbroek, een overhemd en een hip jasje. En daar stond ineens een 'wat oudere man' (excuses), strak in het pak, prototype 'oude economie', die haarfijn uitlegde waarom online partijen (zoals bijvoorbeeld de genomineerden Weekendjeweg, Sunweb en Inpakkenenwegwezen) de spelers en merken uit die zogenaamde 'oude economie' het zeer moelijk maken op dit moment.

Opvallendste uitspraak van de avond, van zowel Marktplaats als later op de avond ook van Nu.nl: "Om de aansluiting bij onze doelgroep te behouden, is ons design opzettelijk een beetje amateuristisch." Juist. Verder kwam Rabobank met de aankondiging dat 'er nog veel meer aankomt op het gebied van innovatie' en Ikea meldde dat e-commerce er helaas voor 2007 in Nederland nog niet inzit.

Overall winnaar werd . De partij van de simpele online spelletjes voor vrouwen. Briljant in concept, goed in uitvoering, recent overgenomen door Real Networks en over de hele wereld succesvol. En slim weggezet niet alleen via de eigen site maar via allerlei andere portals. Heb me laten vertellen dat het de grootste vrouwenportal van Nederland is. Dat moet marketeers aanspreken.

Toch ook een puntje van kritiek voor deze avond en de Website van het Jaar verkiezing? Ja. De nominaties werden door een vakjury gekozen. Op basis van goede criteria. Prima. Maar het stemmen voor winnaars gebeurde volledig door consumenten. En dan wordt het voor grote 'niet commerciële' consumentenmerken als Hyves, Zylom en Nu.nl wel erg makkelijk. Niche spelers, keiharde commerciële (en succesvolle) partijen of B2B-spelers maken zo minder kans. Een 50-50 eindoordeel van vakjury en consument lijkt me logischer, maar misschien is dat iets voor volgend jaar?

Tot slot, nog een klein ? minder inhoudelijk ? puntje van kritiek. Volgende keer misschien een sponsor voor de drank? Beetje raar dat 'genodigden' 2,20 euro neer moet leggen voor een versnapering. Toen ik eind jaren '90 in de internetbranche werkte, waren de cocktails, de champagne, de oesters en het bier gratis. Dat was allemaal veel teveel en overdreven. En leidde tot enorme burnrates en een slecht imago van de branche. Maar een gratis biertje moet toch kunnen?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie