Dit blijkt ondermeer uit het ‘Swipe en Shop’ onderzoek van Stroom mediacommunicatie. De mate waarin online kanalen worden gebruikt in het winkelproces is sterk afhankelijk van de productcategorie. Zo oriënteert 45% van de online kopers zich nog steeds het liefst via de fysieke winkel op het kledingaanbod. Bij reizen zien we een heel ander patroon. Daar gebruikt 77% het liefst de laptop/pc, gevolgd door de tablet (15%). Bij de oriëntatie op opleidingen is de tablet bij 13% favoriet, bij elektronica en verzekeringen bij 10% van de respondenten. De smartphone is, ondanks het veelvuldige dagelijkse gebruik, veel minder favoriet. Voor maximaal 2% van de respondenten is de mobiel het favoriete device om zich thuis op het online productaanbod te oriënteren.
Weinig aankopen via smartphones
Tablets spelen een steeds grotere rol in het bewustwordings- en oriëntatieproces van de consument. Zo gebruikt 30% de tablet om zich te laten inspireren op het online aanbod. De uiteindelijke betaling wordt echter het liefst gedaan op de laptop/pc. De respondenten die op een laptop/PC winkelen hebben zichzelf een gemiddeld maximum budget van € 1.350 opgelegd. Het bedrag dat men maximaal aan een online bestelling wil besteden op de smartphone is €229 en op de tablet €366. Bijna de helft van de respondenten is bovendien nog niet bereid om via de smartphone een online bestelling af te rekenen. Bij de tablet is dat 40%. De grootte van het scherm is daarbij het belangrijkste issue. Bovendien vullen mensen minder snel hun creditcard gegevens in op een smartphone of tablet.
Het belang van usability bij shopping
Een goede winkelervaring is niet alleen vanuit het oogpunt van transactie een vereiste. Het kan ook direct het koopgedrag van de tabletgebruiker beïnvloeden. Zo stelt bijna driekwart van de respondenten dat zij niet bij hun favoriete winkels online shoppen als deze hun online winkel niet op orde hebben.
Advertising op tablets
Daar waar de reclame op smartphones enorm toeneemt is de tablet is voor veel adverteerders nog steeds onontgonnen terrein. En dat is opmerkelijk want de tabletgebruikers zijn een interessante kooplustige doelgroep. Ook al blijven de directe transacties wellicht wat achter, de tablet vervult een belangrijke rol aan het begin van het koopproces. Advertising in deze fase kan dan ook zeer effectief zijn. Van de respondenten gaf 1 op de 5 aan dat ze naar aanleiding van reclame op de tablet meer informatie zijn gaan zoeken, 1 op de 6 bezocht de betreffende website en 1 op de 10 kocht vervolgens het product. Binnen alle mogelijkheden die tabletreclame biedt is vooral branded content voor meer dan een derde van de respondenten een gewaardeerde manier om product informatie tot zich te nemen.
Het onderzoek is gedaan via een online enquête met 983 respondenten.
Bron: Stroom Mediacommunicatie
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!