Onderzoek: het sociale mediagebruik van LinkedIn'ers

LinkedIn-gebruikers in Nederland maken vooral gebruik van social media vanuit interesse en nieuwsgierigheid. Tevens willen ze op de hoogte blijven van actuele onderwerpen en ontwikkelingen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ook voor het onderhouden van zakelijke netwerken en het krijgen van nieuwe opdrachten worden sociale media ingezet. Dit blijkt uit onderzoek van Newcom Research & Consultancy. Het onderzoek is eind mei tot en met begin juni uitgevoerd onder ruim 1.642 LinkedIn-gebruikers.

LinkedIn-gebruikers maken ook veel gebruik van andere sociale media. Zo maakt 67 procent gebruik van YouTube, 63 procent van Facebook, 47 procent van Hyves en 42 procent van Twitter. De frequentie van het gebruik is het hoogst bij Twitter en Facebook. Elf procent van de gebruikers maakt dagelijks gebruik van LinkedIn.

Ruim drie kwart van de LinkedIn-gebruikers geeft aan sociale media te gebruiken om op te hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen en gebeurtenissen, vanuit interesse en vanuit nieuwsgierigheid. Ruim de helft geeft aan dat sociale media actueel zijn. Daarnaast geven LinkedIn-gebruikers aan sociale media te gebruiken omdat ze het fijn vinden dat ze zelf de keuze hebben wanneer en hoe ze de informatie tot zich nemen.

Vier op de tien LinkedIn-gebruikers gebruiken sociale media om zakelijke netwerken te onderhouden en ruim een kwart van de gebruikers geven werkgerelateerde updates. Tien procent probeert via sociale media een nieuwe baan te vinden.

Door het gebruik van sociale media heeft 51 procent van de LinkedIn-gebruikers nieuwe kennis verworven binnen hun vakgebied en 16 procent geeft aan nieuwe opdrachten te hebben gekregen via sociale media. Bij acht procent heeft sociale media reeds een nieuwe baan opgeleverd.

De grootste ergernis die LinkedIn-gebruikers hebben op sociale media zijn ongewenste uitnodigingen van onbekenden. Maar liefst 54 procent van de gebruikers ergert zich hieraan. Daarnaast ergeren LinkedIn-gebruikers zich aan te veel advertenties, taalfouten of slecht taalgebruik en het niet kunnen zien wie op het profiel is geweest.

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy onder 1.642 LinkedIn-gebruikers. De LinkedIn gebruikers die hebben meegewerkt aan het onderzoek zijn binnen veel verschillende sectoren werkzaam als overheid, ICT, gezondheidszorg, onderwijs, industrie en financiële dienstverlening. Van de LinkedIn-gebruikers is 56 procent man en 44 procent vrouw. Het merendeel van de LinkedIn-gebruikers is in de leeftijd van 20 tot 40 jaar en vier op de tien is in de leeftijd van 40 tot 65 jaar.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie