Premium

Ondertussen bij Boomerang Create (en Motion)

Van mediabedrijf naar creatief bedrijf. Met een pool van duizenden creatieven en de betrekkelijk nieuwe tak voor ‘bewegend beeld’ Motion wil Boomerang Create inspelen op de razendsnelle online ontwikkelingen en vele aanvragen van klanten.

Boomerang, daarbij denken veel mensen ongetwijfeld aan de bekende kaarten in de horeca. Daarbij denk je ook meteen aan oprichter Pierre Karsten. In 2016 ziet Boomerang er heel anders uit. Het bedrijf in Amsterdam-Noord – waarvan de ingang overigens best lastig te vinden is, maar dat terzijde - heeft digitale slagen gemaakt en dat lijkt niet iedereen te weten. Alexander Veltman en Bo The kwamen in 2008 bij Boomerang om het bureau digitaal te transformeren.

Veltman legt uit: ‘Ja, vroeger was het de kaart in de kroeg die je aan iemand gaf en waar je het over had. Toen Bo en ik hier kwamen, dachten we: als je kan werken op een kleine oppervlakte van een kaart met die 2000 creatieven die in de Boomerang-pool zitten, dan moeten we dat online ook kunnen. We zijn dus verdergegaan met die community. We lieten ze pitchen op meer reclameachtige opdrachten en hebben die pool zelfs uitgebreid tot nu 16.000 creatieven. Die lieten we meepitchen op alles. Maar de kans op een opdracht werd natuurlijk steeds kleiner met zo’n grote pool. Toen hebben we gezegd: laten we met de beste creatieven een bedrijf beginnen en dat is Boomerang Create geworden. Dus we hebben een vaste kern creatieven, maar maken nog steeds gebruik van die 16.000 creatieven in de pool.’
 
Het zijn volgens Veltman geen mensen die van de standaard creatieve opleidingen komen. ‘Makers’ noemt Veltman ze.


Korte doorlooptijd
De snelle online ontwikkelingen zorgden voor een volgende stap. In 2011 begon Boomerang Create ook met social content. Dat was eerst vooral statische content, maar toen ‘bewegend beeld’ steeds groter werd, haakten de broers Fikret en Eldin Fetahovic aan. Fikret legt uit: ‘We waren al vier jaar een freelance tandem. Eldin deed regie en ik productie. Omdat we al zo veel deden voor Boomerang Create zijn we samen met Alexander en Bo een nieuwe tak begonnen: Boomerang Motion.’ Daaronder vallen bijvoorbeeld animatie, video en virtual reality (VR).
Eldin: ‘Virtual reality staat natuurlijk nog in de kinderschoenen, maar alles evolueert snel. Het voordeel is dat we bij Boomerang daar ook meteen op kunnen inspelen. Als er vandaag iets gemaakt moet worden, dan gebeurt dat ook. Dat is voor ons als makers ook ontzettend aantrekkelijk. De klant vraagt om flexibiliteit en de doorlooptijd is redelijk kort. Voor TVC’s heb je soms maanden, voor online video hooguit een week of twee.’
Veltman: ‘Klanten willen online hun verhalen vertellen. Wij nemen hier de stappen waarmee we willen voorkomen dat klanten een kerstboom aan verschillende partijen moeten inschakelen.’

In-house
Dus heeft Boomerang een ‘in-house principe’, zegt Fikret Fetahovic. Hij noemt een Red Epic camera, eigen studio en een geluids- en muziekstudio om video’s snel af te kunnen mixen. ‘Daar hebben we nu twee extra mensen voor binnengehaald. Dus op één afdeling hebben we nu productie, editing en sound, zodat je heel erg snel met elkaar kunt schakelen. We hebben genoeg creatieven, maar dan moet je ook de capaciteit hebben om creatie uit te voeren. We werken er naartoe om dat nog beter te faciliteren voor alle klanten.’

Inmiddels werken Boomerang Create en Motion met vijftig vaste mensen, waarbij ook productie en account. Maar zo georganiseerd als een reclamebureau is Boomerang niet, vertelt The. ‘We hebben minder de hokjes en proberen bijvoorbeeld project en account meer in elkaar te schuiven, om makkelijker met klanten te kunnen communiceren. Ook omdat het allemaal sneller moet. Het kan ook zijn dat een klant in een Whatsapp groep direct contact heeft rond een project en creatief.’ Veltman: ‘Een creatief wordt vaak wat afgeschermd, maar bij ons is dat toegankelijker.’

Aan de creatieve kant zijn er vormgevers, is er een aantal copywriters en conceptuele en strategische mensen. Maar volgens The werken die niet vast op projecten. ‘We proberen alles naar de persoon te vormen. Bij Boomerang moeten mensen minimaal twee dingen kunnen doen. Daar vraagt deze tijd ook om. Het bureau is wel ontstaan vanuit de online community en die gebruiken we ook als een soort recruitment. Mensen die daarin werkzaam zijn, kunnen iets en zijn flexibel.’.



Veltman geeft een voorbeeld van de snelle ontwikkelingen. ‘Twee jaar geleden deden we de succesvolle Heineken campagne op Twitter. Toen dachten we dat Twitter echt sky high zou gaan. We kregen vervolgens ook veel aanvragen voor Twittercampagnes. Maar niet lang daarna groeide Instagram enorm en nam de populariteit van Twitter af. De aandacht verschuift razendsnel naar een ander kanaal. Nu is Snapchat interessant.’

Fikret ziet het ook met VR gebeuren. ‘We krijgen aanvragen van klanten om daar iets mee te doen. Want iedereen wil het toch gezien en geprobeerd hebben.’ Eldin: ‘Hetzelfde geldt voor Facebook Canvas. Men wil nieuwe producten snel snappen. De kracht van dat grote netwerk aan creatieven is dat ze snel trends spotten, omdat ze heel actief zijn online en op social. Ze zijn ook constant bezig hun eigen werk te promoten.’


TVC
Voordeel is volgens de Boomerang-mannen dat je ook gelijk feedback krijgt op je werk (ofwel engagement). ‘Bij traditionelere partijen is de TVC nog steeds het summum’, zegt Veltman. Klanten trekken niet meer zo veel geld uit dat je een commercial kan schieten op een tropisch eiland. Fikret lachend: ‘Maar op zich staan wij daar natuurlijk ook wel voor open.’ Maar Veltman wil daarmee de TVC niet bagatelliseren. ‘Het is voor veel merken nog steeds een belangrijk middel. Je kan ook nog niet zo makkelijk zonder tv. Maar de digitale strategie wordt wel steeds belangrijker. Merken willen niet meer een TVC doorvertalen naar online, maar echt een verhaal vertellen. Wat in de tv-commercial naar voren komt, moet online verder uitgelegd worden. Dat is waar wij ze bij helpen.’

Even terug naar de heritage. Boomerang was lange tijd alleen een mediabedrijf, nu is daar een belangrijke ‘creatie’ tak naast gezet, zegt The. ‘De brutale stijl van de Boomerang kaarten is wel een beetje gebleven en dat willen we erin houden.’ Pierre Karsten is nog steeds betrokken als adviseur. ‘De mediatak bestaat ook nog en staat onder leiding van Remco Duinkerken. Naast de horecakaarten breiden zij hun netwerk nu uit met digitale horecaschermen’, aldus The.


Vlnr The, Fikret Fetahovic, Veltman en Eldin Fetahovic

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie