Obfuscation is adblocking 2.0

Elk reclame-ecosysteem dat door mensen gebouwd wordt, kan door andere mensen omver worden geworpen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door Wouter van der Pauw

2015 was het jaar dat Wouter Stierhout en Klaas Schoenmaker een grotere impact hadden op de marge van Sanoma dan superinkoper Remon Buter op zijn beste dag. De 15-jarige mannen ontwikkelden een adblocker. Adblockerknuffelaar Peter de Mönnink liet zich niet uit het veld slaan. &;Ik heb een simpele filosofie over adblockers. Je kunt heel zielig doen. Je kunt ook denken: ik had al de helft niet verkocht, misschien verkoop ik de andere helft wel voor een betere prijs.&;

Om tot die betere prijs te komen, zetten publishers in op data. &;Want data kan een advertentie zo relevant maken als water in de Sahara&;, aldus Danny Mekic. Helaas voor de publishers komen de digitale pubers uit de kop van Noord-Holland in 2016 met nieuwe algoritmes die specifiek gericht zijn op data blocking of, in slecht Nederlands, Obfuscation.

Obfuscation betekent letterlijk verduistering. Het is een opkomende trend waarbij browser plug-ins als Adnauseum en TrackMeNot datasporen zo gecompliceerd proberen te maken dat ze waardeloos worden. Ze blokkeren niet maar voegen data toe.

Als ik zoek op nieuwe schoenen dan zoekt de plug-in automatisch ook naar oude auto&;s, schattige pony’s, witte helikopters, kamelen, H2O, kajduxnd, groene goertjes, een afbeelding waarop Ruud de Langen zoent met Diederik Breijer en nog 13.421 andere nutteloze zoekqueries. Als ik vervolgens een website bezoek, klikt de plug-in (zonder dat ik er last van heb) op alle banners. Kortom, na twee dagen gebruik van Adnauseum & TrackMeNot is mijn profiel net zo ondoorzichtig als het aantal nevenfuncties van Loek Hermans.

Als ‘Adblocker’ het woord van 2015 is en als ‘Obfuscation’ in 2016 data kan veranderen in een hooiberg, wat zegt dat dan? Simpel. Consument proberen ons te vertellen dat ze reclame kut vinden. Getarget of niet. Met reclame vallen we ze lastig.

Reclameblok, zappen. Banners, Adblocker. Data, Obfuscation. Elk reclame-ecosysteem dat door mensen gebouwd wordt kan door andere mensen omver worden geworpen. Gelukkig is er altijd iets dat de mens nooit zal begrijpen: creativiteit. Iets dat door geen algoritme kan worden kapotgemaakt. Kijk maar naar de kerstcommercial van Edeka. Hoeveel nerds je daar ook op los laat, de film verovert het internet en laat ver buiten Duitsland een blijvende indruk achter. Die creativiteit heeft ons vak nodig om verder te komen.

Wouter van der Pauw is Head of Creative bij Brand New Telly
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie