In de eerste week van december kwam NPO1 uit op 14 procent. Dat is 2 procent meer dan de week ervoor. Daarmee groeit het marktaandeel van de Ster ook. Dat aandeel komt 0,7 procent hoger uit dan de week ervoor: 22,6 procent.
Het marktaandeel van RTL Nederland blijft precies gelijk: 34,9 procent, met name te danken aan een stijging van het aandeel van marktleider RTL4. SBS Broadcasting komt uit op 20,7 (-0,9), omdat Veronica in aandeel daalt.
Best bekeken
RTL4 heeft 12 programma’s in de top-15. GTST is deze keer het beste bekeken, gevolgd door The Voice of Holland. Net daarachter volgt Studio Sport Eredivisie. RTL5-programma Expeditie Robinson haalt ook een top-10 plaats. Opvallend is dat bijna de helft van het publiek het realityprogramma uitgesteld kijkt.
Uitgesteld kijken
Expeditie Robinson staat dan ook bovenaan bij uitgesteld kijken, voor Ik Vertrek (NPO1) en Celblok H (SBS6).
Adformatie biedt vanaf nu wekelijks de marktaandelen 20-49 jaar, waarop de media-inkoop gebaseerd is. Dat doet Adformatie op basis van de cijfers van de Stichting Kijkonderzoek en de rapportage van GroupM. De cijfers komen altijd een week later dan de standaard 6+-cijfers, omdat het kijkgedrag dan definitief is en ook het uitgesteld (via harddiskrecorder/opgenomen programma’s) kijken meegenomen kan worden.