Premium

NOM: 11,9 miljoen mensen lezen wel eens een HAH-krant

Voor de tweede keer heeft NOM het bereiksonderzoek naar huis-aan-huisbladen in Nederland gepubliceerd.

Daaruit blijkt 11,9 miljoen mensen wel eens een HAH-krant lezen en dat 8,3 miljoen een gemiddeld nummer lezen van één van de titels die in het onderzoek zijn gemeten.

NOM concludeert dat de HAH-krant nog steeds een relevant massamedium is met betrokken lezers die informatie zoeken over lokaal en regionaal nieuws. Het grootste gedeelte van de lezers leest alleen een papieren editie (85%). Zelfs een deel van de mensen die een Nee-Nee sticker bezitten leest HAH-kranten (19%).

GfK heeft de NOM HAH-kranten Monitor 2016 uitgevoerd, onder auspiciën van NOM.. Zes uitgevers financieren het onderzoek: BDU media, Boom uitgevers nieuwsmedia, Concentra Media Nederland, Holland Media Combinatie, NDC mediagroep en De Persgroep.

De cijfers werden vandaag aan de markt gepresenteerd.

HAH-kranten opgenomen in NOM
Vanaf januari 2017 worden HAH-kranten opgenomen in het reguliere printbereiksonderzoek van NOM, naast landelijke dagbladen, regionale dagbladen en magazines. Er komen twee producten op de markt: de NOM Print Monitor (NPM) met bereiksgegevens van alle landelijke media en combinaties van regionale dagbladen, en de NOM Regio Monitor (NRM) met bereiksgegevens van regionale dagbladen en HAH-kranten.

Beide onderzoeken worden gekoppeld met de NOM Doelgroep Monitor (DGM). GfK voert ook het vernieuwde onderzoek uit. Hiervoor zijn NOM en GfK een nieuwe samenwerking aangegaan.

Dat de twee onderzoeken binnen één veldwerk te verenigen heeft te maken met de roep om meer efficiëntie en kostenbeheersing. 

Vier keer per jaar updates
De NOM Print Monitor (NPM) wordt vanaf volgend jaar vier keer per jaar gepubliceerd in plaats van twee. Het gemiddeld bereik van landelijke titels is gebaseerd op voortschrijdende jaargemiddelden.

Beeld: 123RF

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie