Nick van de Hei winnaar SWOCC Scriptieprijs

Hij deed onderzoek naar copycat branding.

Nick van de Hei (26), student van de Radboud Universiteit Nijmegen, heeft de SWOCC Scriptieprijs gewonnen.

Juryvoorzitter professor Peter Neijens over de winnende scriptie: ‘Het onderwerp van de scriptie sluit zeer goed aan bij de aandacht die SWOCC heeft voor het merk in commerciële communicatie en levert relevante inzichten op voor de markt.’

Copycat branding: merken die A-merken imiteren en proberen mee te liften op de merkwaarde van het bestaande merk. Voorbeelden zijn merken van Lidl zoals Vluggie Japie (het broertje van Snelle Jelle) en Shirley’s (het zusje van Baileys).

Het onderzoek van Van de Hei toont aan dat de impact van copycatmerken afhangt van de retailformule en het winkelassortiment. Staat het A-merk niet in het schap, wordt een copycat vaker aangezien voor het A-merk. Staat de copycat naast het A-merk, roept de copycat juist weerstand op en geven mensen aan liever het A-merk te willen kopen.

Mobiel adverteren

Naast de scriptie van Van de Hei, viel die van Marlisa Docter (Vrije Universiteit) positief op. Haar scriptie ‘Mobiel adverteren. De effectiviteit van in-app display-advertenties’ onderzocht voor campagnes gevoerd via de NU.nl app hoe onder meer contactfrequentie, advertentie-attitude en demografische kenmerken van invloed zijn op naamsbekendheid en koopintentie. Vanwege de grote relevantie van het onderwerp voor adverteerders, uitgevers en mediabureaus evenals de uitvoerigheid van het onderzoek, is deze scriptie beloond met een eervolle vermelding.

Het is de zesde keer op rij dat SWOCC de wedstrijd voor de beste universitaire masterscriptie over merken en communicatie organiseert. De winnende scriptie wordt gepresenteerd op het SWOCC Symposium, dat plaatsvindt op 28 juni 2016. Nick van de Hei zal daar één van de acht sprekers zijn.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie