Overslaan en naar de inhoud gaan

Nick van de Hei winnaar SWOCC Scriptieprijs

Hij deed onderzoek naar copycat branding.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Nick van de Hei (26), student van de Radboud Universiteit Nijmegen, heeft de SWOCC Scriptieprijs gewonnen.

related partner content for mobile comes here

Juryvoorzitter professor Peter Neijens over de winnende scriptie: ‘Het onderwerp van de scriptie sluit zeer goed aan bij de aandacht die SWOCC heeft voor het merk in commerciële communicatie en levert relevante inzichten op voor de markt.’

Copycat branding: merken die A-merken imiteren en proberen mee te liften op de merkwaarde van het bestaande merk. Voorbeelden zijn merken van Lidl zoals Vluggie Japie (het broertje van Snelle Jelle) en Shirley’s (het zusje van Baileys).

Het onderzoek van Van de Hei toont aan dat de impact van copycatmerken afhangt van de retailformule en het winkelassortiment. Staat het A-merk niet in het schap, wordt een copycat vaker aangezien voor het A-merk. Staat de copycat naast het A-merk, roept de copycat juist weerstand op en geven mensen aan liever het A-merk te willen kopen.

Mobiel adverteren

Naast de scriptie van Van de Hei, viel die van Marlisa Docter (Vrije Universiteit) positief op. Haar scriptie ‘Mobiel adverteren. De effectiviteit van in-app display-advertenties’ onderzocht voor campagnes gevoerd via de NU.nl app hoe onder meer contactfrequentie, advertentie-attitude en demografische kenmerken van invloed zijn op naamsbekendheid en koopintentie. Vanwege de grote relevantie van het onderwerp voor adverteerders, uitgevers en mediabureaus evenals de uitvoerigheid van het onderzoek, is deze scriptie beloond met een eervolle vermelding.

Het is de zesde keer op rij dat SWOCC de wedstrijd voor de beste universitaire masterscriptie over merken en communicatie organiseert. De winnende scriptie wordt gepresenteerd op het SWOCC Symposium, dat plaatsvindt op 28 juni 2016. Nick van de Hei zal daar één van de acht sprekers zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in