Premium

‘New Skool Media draait financieel positief 2017'

De uitgever sluit 2017 af met een ebitda van 4,9 miljoen euro, zegt ceo Erwin van Luit.

Hij reageert daarmee op berichtgeving rond het jaarverslag dat New Skool Media onlangs deponeerde bij de Kamer van Koophandel. Uit dit jaarverslag van het op 30 juni afgesloten gebroken boekjaar 2016/2017 blijkt dat New Skool Media een nettoverlies draaide van 513.000 euro, met een omzet van 46,4 miljoen.

Het Financiële Dagblad concludeerde dat de aankoop van Elsevier (ondergebracht in de werkmaatschappij ONE Business) zwaar op de balans van de holding drukt. Op de overname wordt jaarlijks 1,4 miljoen afgeschreven en daarmee daalt de winst. Wel meldt FD dat de beste maanden van de Elsevier Weekblad-tak in de maanden september tot en met december liggen en die zijn in het betreffende boekjaar niet meegenomen.

Gebroken boekjaar versus geheel 2017
Van Luit wil daarom enige toelichting geven: ‘Ik loop niet weg voor het feit dat we in ons gebroken boekjaar een nettoverlies hebben behaald van een half miljoen. Maar die afschrijving van 1,4 miljoen heeft uiteraard geen effect op de kasstroom. De cijfers van ONE Business (Elsevier Weekblad) zijn maar voor 7 maanden meegenomen, zoals het FD ook schrijft en daarnaast hebben we in de eerste helft van 2017 ook nog een dikke kostenpost van 8 ton gehad in verband met verhuizing en integratie van ONE Business. Als ik kijk naar het geheel van 2017, stel ik vast dat de business een stuk positiever presteert dan de berichtgeving wellicht doet vermoeden.'

Optimalisatiewerkzaamheden
Over het kalenderjaar 2017 zien de cijfers er namelijk zeer positief uit, zegt Van Luit. ‘Het klopt dat het laatste halfjaar voor Elsevier Weekblad altijd beter is, ook in 2017 en dit zit nu volledig in de cijfers.' 

Verder waren er in het laatste kwartaal van vorig jaar ‘optimalisatiewerkzaamheden’ waarbij het uitgeefconcern een aantal grote organisatorische veranderingen en kostenbesparingen doorvoerde. 'En deze ingrepen werpen direct hun vruchten af.'

Van Luit: ‘We hebben 2017 afgesloten met een ebitda van 4,9 miljoen euro. De drie werkmaatschappijen - ONE Business, Columbus Travel en New Skool Exploitatie - bereiken daarmee gezamenlijk een ebitda percentage van 9 procent. Als je dat afzet tegen de rest van de markt, kan ik alleen maar tevreden zijn. Ik verwacht voor volgend jaar zelfs een double digit ebitda percentage.’ 

Twee titels gestaakt, één verkocht
De ceo zegt dat New Skool Media een eind op weg is met de nieuwe strategie. Bij New Skool Exploitatie – waar de destijds overgenomen Sanoma-titels onder vallen – worden titels verkocht, samengevoegd of gestaakt. Inmiddels is duidelijk dat de titels 1900 (Ajax) en 90Minutes zijn gestaakt en Home & Garden is verkocht. Later dit jaar wordt meer bekend over de andere pakweg twintig titels binnen dit portfolio.

Foto: ANP

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie