Dat blijkt uit een recente analyse van de Europese eSports markt die is uitgevoerd door PayPal en marktresearchbureuau Superdata.
Het onderzoek maakt inzichtelijk hoe de Europese eSports markt in 2017 heeft gepresteerd en voorspelt de ontwikkeling van de real-time online videogame-industrie voor de komende twee jaar.
Europese groei valt licht terug
Met meer dan 27 miljoen kijkers en een marktwaarde van ruim 250 miljoen dollar heeft de eSports markt in Europa het hoogepunt bijna bereikt. Het Europese eSports publiek groeit dit jaar nog met 13% om daarna waarschijnlijk terug te vallen tot een groei van 7%. Dit terwijl het Nederlandse publiek naar verwachting bijna twee keer sneller zal groeien – 24% dit jaar en rond de 21% in 2019.
Rusland, Zweden en Denemarken zijn momenteel de drie grootste eSports landen in Europa. Nederland staat met ruim 9,4 miljoen dollar op de achtste plek van grootste markten in Europa. Gezien de marktomvang ligt er volgens de onderzoekers een mooie toekomst voor de Nederlandse eSports markt in het verschiet, met een verwachte omzet van 11,5 miljoen dollar eind dit jaar en 14,6 miljoen dollar in 2019.
Significante groei van het Nederlandse eSports publiek
Ook de omvang van het publiek is een belangrijke indicator om toename in populariteit te voorspellen. Met meer dan 1,4 miljoen kijkers is de Nederlandse markt verantwoordelijk voor meer dan 5% van de totale Europese eSports fanbase. De komende twee jaar wordt verwacht dat het Nederlands publiek met meer dan 50% zal groeien.
In Nederland zijn de meeste eSports fans mannen (84%) en is het met name populair onder personen tussen de 18 en de 24 jaar (38%), gevolgd door de jongere doelgroep van 25 tot 34-jarigen (33%). De demografische kenmerken in zowel Europa als Nederland tonen geen significante verschillen in vergelijking tot de onderzoeksresultaten van vorig jaar.
Veilig betalen
PayPal is ervan overtuigd dat de populariteit van eSports de komende jaren blijft toenemen onder het Nederlandse publiek. ‘De onderzoeksresultaten laten op verschillende fronten een veelbelovende ontwikkeling in de Nederlandse markt zien. De groei in omzet en fanbase vergroot het vertrouwen van deze industrie,’ zegt Jan-Willem Roest, General Manager van PayPal Benelux
Paypal is zelf een speler in de wereld van realtime online videogames dankzij samenwerkinge met de eDivisie als Ajax eSports. Roest: 'PayPal wilt de groeiende eSports community een snelle en gemakkelijke betaalmethode bieden en geloven we dat dit soort samenwerkingen een positieve impact heeft op de groei van de opkomende online gaming industrie.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!