Samsung S6
Het kwakkelende Samsung heeft met zijn S6 na jaren weer een toestel van formaat geïntroduceerd. Het Zuid-Koreaanse merk wist daarmee veruit de meeste media-aandacht te trekken. Toch is goed te merken dat het Mobile World Congress steeds minder over smartphones en tablets gaat. Door de opkomst van wearables en het Internet of Things rijst ook de vraag welk effect dit gaat hebben op mobile marketing. De acht reuzenhallen van het Fira Gran Via-congresgebouw geven hier ook nauwelijks antwoord op. Toch wordt het, door al die nieuwe connected devices, tijd om 'mobile marketing' opnieuw te definiëren.
Startups maken het verschil
Uiteraard zijn de stands van merken als Sony, Samsung en Microsoft een lust voor het oog. Maar ertig van dezelfde smartphones op een rijtje houdt de aandacht niet lang gevangen. Dit jaar was vooral het 4YFN startup event op de oude MWC-locatie interessant. Terwijl een MWC-stand van nog geen tien vierkante meter al snel 20.000 euro kost, konden hier jonge entrepreneurs een statafel en een kruk voor nog geen 800 euro scoren. De verfrissende businessconcepten van deze ‘jonge honden’ gaven een mooie voelbare vibe. Terwijl de standhouders op het grote MWC de aandacht trokken met immense videoschermen en vriendelijke boothbabes, wisten de startups op 4YFN met enkel een laptop en een ambitie meer te imponeren. De mobile concepten waren ook verrassender dan de vaak al vooraf bekendgemaakte devices van de grote telecomfabrikanten en copycat-toestellen van kleine Aziatische 'telecommers'.
Een voorbeeld van een mooi bedrijf is het Belgische Survey Anyplace, dat een onderzoeksplatform heeft gelanceerd dat niet alleen mobile compatible is, maar ook nog eens leuk is om in te vullen. Vooral dat laatste is uiteraard belangrijk voor de conversie van ingevulde onderzoeken.
Het Italiaanse XYZE stond er met een connected meetlint, waarmee je vervolgens via een app direct bij de juiste maat kleding uitkomt van online shops als Zara en Benneton. Voordeel is dat je je zo ook thuis een pak tot op de centimeter nauwkeurig kan laten aanmeten. Voordeel voor online shops is dat ze een stuk minder retourzendingen krijgen en de consument kleding krijgt die echt past.
Wide-Eyes technologies is image recognition software die via smartphonescamera's diverse kledingstukken herkent. Een tool dat uiteraard veel gelijkenis heeft met Google Goggles, maar deze leek een stuk beter te werken.
We hoeven ons trouwens geen zorgen te maken over het MWC. Ook dit jaar waren er net als vorig jaar zo'n 85.000 bezoekers en alle standruimtes zijn voor 2016 ook alweer bijna uitverkocht. Het event wordt wereldwijd gezien als belangrijkste op het gebied van Mobile. Vrijwel alle Europese landen manifesteren zich daarom ook met een eigen 'country-booths'. Ondanks de aanwezigheid van diverse Nederlandse bedrijven is het toch opmerkelijk dat Nederland zich gezamenlijk hier niet wat beter manifesteert. Gelukkig kon er toch nog goed genetwerkt worden tijdens de door MobileMarketing.nl medegeorganiseerde Pop-upborrel en het Dutch Mobile Network Event.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!