Blijkbaar denken sommigen dus dat ons vak alleen maar bestaat uit het schetsen van mindmaps, het maken van moodboards, het samenstellen van knipselkranten en het uittekenen van storyboards. Maar mocht dat al zo zijn, dan komt daar binnenkort in ieder geval geen lijm meer bij kijken. Op de Technische Universiteit Eindhoven is de BlueEye ontwikkeld, een apparaat waarmee moodboards eenvoudig digitaal kunnen worden gemaakt.
De BlueEye bestaat uit een glazen tafel, met daarboven een digitale camera en eronder een spiegel met projector. Deze tafel is je werkblad en je scherm tegelijk. Het werkt als een soort touchscreen en reageert op je handbewegingen.
Het komt er op neer dat je afbeeldingen en objecten op de tafel kunt plaatsen en er met een druk op de knop een kopie van kunt maken. Deze kun je vervolgens middels handbewegingen verslepen, vergroten, verkleinen of zelfs animeren. De software zorgt ervoor dat het betreffende object wordt losgemaakt van zijn omgeving.
Aan de ontwikkeling van de BlueEye ligt onder andere dit perceptie-onderzoek naar het gebruik van 'mixed reality' bij het creëren van moodboards ten grondslag. Snap je niets van wat hierboven staat en wil je het apparaat gewoon in werking zien, dan kun je deze videodemonstratie bekijken.
De ontwikkelaars van de BlueEye zien mogelijkheden voor hun vinding in zowel de marketingwereld als in bijvoorbeeld de architectuur of zelfs de medische wereld.
Maar de (potentiële) klant heeft uiteraard het laatste woord. Roept u maar, wordt de BlueEye een succes in marketing- en reclameland?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!