'Mobiel adverteren groeit ondanks recessie'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ondanks de wereldwijde terugloop van advertentie-inkomsten zal de huidige recessie de verschuiving van traditionele media naar online media nauwelijks vertragen. Dat stelt PricewaterhouseCoopers (PwC) in een vandaag gepubliceerde .

Volgens het rapport duurt het slechts twee jaar voordat bedrijven mobiel adverteren volwaardig meenemen in hun marketingmix. Het bedrag dat adverteerders besteden aan mobiel internet neemt de komende vier jaar in Nederland met gemiddeld 38,9% per jaar toe naar 145 miljoen1 euro in 2012, zo verwacht PwC. Mobiel adverteren neemt daarmee relatief net zo’n hoge vlucht als adverteren via het internet
Volgens Erik Klein Nagelvoort, verantwoordelijk partner voor de telecomsector bij PwC, leent mobiel adverteren zich goed voor een effectief doelgroepbereik. Nu er bovendien goede mobiele
toestellen zijn, er aan content geen gebrek is en mobiel internet sneller en goedkoper wordt, lijkt weinig de acceptatie van mobiel adverteren in de weg te staan. Volgens het rapport heeft mobiel adverteren een veel hogere conversieratio - het aantal keren dat een consument doorklikt naar een mobiele internetsite - dan reguliere internetcampagnes. Klein Nagelvoort: “Het vereist enige durf om in deze economisch moeilijke tijden voor een innovatieve manier van adverteren te kiezen. Maar naast het voordeel van hoge conversieratio’s past mobiel adverteren ook bij bedrijven die voorop willen lopen in merkinnovatie.” Hij doelt daarmee op de uitstraling die deze innovatieve manier van adverteren heeft op consumenten en bijvoorbeeld bij het werven van personeel.
Sceptici betwijfelen of consumenten zitten te wachten op commerciële boodschappen op het schermpje van hun mobiel. En ook onderzoeken laten een wisselend beeld zien. Of consumenten mobiel
adverteren massaal zullen omarmen hangt volgens het PwC-rapport af van hoe serieus een adverteerder de consument neemt. Het principe werkt alleen als de consument er zelf naar vraagt en de
meerwaarde van de aanbieding evident is, de zogenaamde opt-in benadering. Klein Nagelvoort ziet veel potentie in mobiele campagnes in combinatie met plaatsbepaling. “Daarbij ontvangt de consument
tijdens het winkelen sms-berichten met winkelaanbiedingen binnen hun interessegebied. Dit inzicht zal een belangrijke groeimotor voor mobiel adverteren zijn.”

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie