Op zijn blog presenteert hij nu de resultaten.
Ik sta er ook bij. En omdat het zo warm is en ik geen zin heb om achter het nieuws aan te gaan (sorry!) hier mijn antwoord op de vraag:
Een leugen is het niet, ik heb het liever over een misvatting. Wat veel mensen (lees: bloggers) denken is dat iedereen al aan het bloggen is geslagen. En dat print dood is. Maar dat is niet zo.
Met ons eigen MolBlog halen we nu meer dan 7.000 bezoeken per dag. Dat is héél véél, vergeleken met alle andere internetactiviteiten binnen ons onderdeel van Kluwer.
Zeker als je dat afzet tegen een abonneebestand van 10.000 van het 40 jaar oude Tijdschrift voor Marketing (TvM).
Eén keer per maand raak ik met TvM zo 10.000 betalende abonnees en 2,1 meelezers per nummer. Dat is 31.000 contacten.
Maar ook die lezers men elk tijdschrift meerdere keren ter hand (gemiddeld drie keer) en dus kom ik uit op 93.000 contacten per maand. Droog constateer ik dat ik na één jaar met MolBlog al 175.000 contacten (lees: bezoeken) per maand heb.
Mooi, maar hoeveel mensen zijn dat nu? Ik heb geen flauw idee. Zijn die 93.000 tijdschriftcontacten (lezers die veel geld betalen voor een abonnement) te vergelijken met de bezoekers van een blog die geen enkele drempel opwerpt?
Ik weet het gewoon niet.
Het is een relatief kleine groep die vele keren per dag langskomt op MolBlog, denk ik. Trendbox heeft laatst voor ons aan de Nederlandse marketeer gevraagd of én hoe vaak ze een marketingblog bezoeken. Het antwoord stelt me teleur. Eenderde van de Nederlandse marketeers bezoekt WEKELIJKS een blog en 45 procent komt er gewoon nooit.
Er zijn massa's mensen die nog op de 'traditionele' manier informatie tot zich nemen via 'traditionele' kanalen. Zoals rss de e-zines niet overbodig maakt, zal de blog de tijdschriften niet bij het oud vuil zetten. Ik denk dat er meer vraag komt naar betrouwbare informatie van mensen die je kent.
Althans: mensen die je kent van andere platforms. Bloggen lost de journalistieke functie dus niet op.
Moeten er dan alleen journalisten bloggen? Nee, dat is onzin. Iedereen kan en mag het doen, maar niet iedereen zal een naam opbouwen en respect krijgen. Dat zijn de blogs die langzaam een (klein) publiek opbouwen, omdat ze enthousiast en goed schrijven.
En aan de andere kant de blogs die gekoppeld zijn aan bestaande titels en die betrouwbaar zijn en/of een sterk profiel hebben.
Als iedereen zendt, wie leest er dan nog? Uiteindelijk zullen de bloggers ook zelf merken, dat het niet eenvoudig is om aan het posten te blijven.
De concurrentie neemt alleen maar toe en één keer een hit maken is toch wat anders dan zeven dagen per week actief blijven op jouw onderwerp. Ik zie nu al te veel blogs die leeg blijven. In postings en reacties.
En, ook niet onbelangrijk: ik boek met een mager nummer van TvM nog altijd veel meer advertentie-inkomsten dan met een heel eerste jaar MolBloggen.
Maar erg leuk is het wel.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!