Het gaat niet goed met de markt van wasverzachters en Procter & Gamble lijdt daaronder.
De omzet op de Amerikaanse markt van vloeibare wasverzachters daalde van 2007 tot 2015 met 15 procent. De omzet van wasverzachters daalt zo al ruim tien jaar, zo schrijft Wall Street Journal. Oorzaken zijn betere wasmachines, wasmiddelen en kleding die beter bestand is tegen vaak wassen. Daarnaast kan was verzachter schadelijk zijn voor sportkleding (als het gaat om bijvoorbeeld een goede vochtafvoer).
Nieuw marketingoffensief
Procter & Gamble, dat in de VS ruim de helft van de wasverzachtermarkt voor zijn rekening neemt (met merken als Bounce, Downy en Gain), zegt dat het koopgedrag van millennials de daling in omzet versterkt. Ze weten niet waar het product voor dient.
Daarnaast willen zij en milieubewuste consumenten juist minder chemicaliën gebruiken.
Dus wordt er een nieuw marketingoffensief ingezet om vooral jongeren weer aan de wasverzachter te krijgen.
Millennials zijn een belangrijke markt voor Procter & Gamble, omdat deze groep nieuw is op de markt, ze ontwikkelen hun wasmethoden. Ze kopen hun eerste wasmachine of krijgen kinderen.
Ingezette middelen
Omdat millennials meer te verleiden staat op de P&G-verpakkingen in de Verenigde Staten inmiddels ‘fabric conditioner’, in lijn met conditioner voor het haar, om zo aan te geven dat het een onderdeel van het wasproces is. Daarnaast communiceert Procter & Gamble dat een wasverzachter de levensduur van kleding verlengt en de was lekker ruikend maakt.
P&G zet ook in op reclamecampagne waarin de voordelen van wasverzachter worden getoond.
P&G, maar ook concurrent Henkel, geven aan dat de marketingaandacht werkt, de verkopen stijgen. Ook een nieuw product, zogenaamde geurkraaltjes, dragen bij aan de groei. Nielsen berekende dat afgelopen jaar de markt van wasverzachters een groei van 5 procent liet zien.
Foto: 123RF