Echt & Authentiek
Originaliteit, echtheid, oprechtheid, eerlijkheid, transparantie, oorspronkelijkheid en betrouwbaarheid zijn de bouwstenen van authenticiteit. Recent onderzoek heeft aangetoond dat authenticiteit voor organisaties een zeer belangrijke driver is. Dankzij sociale media, blogs, groep sites én de immer mondige consument en dito klant ligt uw merk, uw bedrijf, uw reputatie of ligt uzelf op straat voor dat u het weet. Daar heb je óók als marketing- en communicatieprofessional nauwelijks grip op.
Verontrustend? Blijkbaar wel, want zo ongeveer alle professionals storten zich op alles wat social media heet te zijn en bezoeken zoveel mogelijk congressen en lezen er veel boeken over.Maar wordt alles daardoor helderder en meer controleerbaar? Weinig kans zou ik zeggen, die twitterende consument of klagende klant meldt zich niet van tevoren en ziet doorgaans enkel de buitenkant van uw merk of bedrijf. En weet ook dat sociale media prima in staat zijn om alles uit te vergroten.Maar die consument weet ook heel goed internet te gebruiken om informatie te zoeken en kan daarmee bij toeval bij uw organisatie terechtkomen.
Moeten we dan maar leren zwemmen in die internet oceaan en hopen dat we aan land komen? Het helpt natuurlijk om de sociale media te volgen en te begrijpen, maar het is veel beter om te zorgen dat je merkbelofte en daarmee de organisatie echt en authentiek is! Authentiek is vooral ook gewoon jezelf zelf. Dus origineel en echt en daarmee betrouwbaar voor anderen. De remedie is er eentje van "good practices", waar ik mee bedoel dat je gewoon je zaken goed voor elkaar moet hebben.
Kernwaarden verankeren
Als organisatie of merk heb je een heldere visie (zo niet dan aan de slag ermee) waar vandaan je de diensten of producten hebt ontwikkeld en onder een merkportfolio aan de markt aanbiedt. Bij die visie horen ook logische kernwaarden aan de organisatie verbonden te zijn die dan ook in de gehele organisatie verankerd moeten zijn om al het personeel in dezelfde visie te laten handelen zodat de klant en buitenwereld dit ook herkennen. Hiertoe is een inside-out methode prima bruikbaar.
De essentie van kernwaarden is het inspireren en het binden van de medewerkers/sters.
Klanten, personeel en stakeholders nemen al lang geen genoegen meer met vage merkbeloften of lege reclameslogans. Wat je als organisatie nodig hebt is dus die heldere visie met die aansluitende kernwaarden en dat concept kun je dan op een inspirerende wijze naar buiten brengen. Het corporate storytelling wat de laatste jaren erg in schwung is, kan daar zeker bij helpen, maar zeker ook effectief is het doorleven en toepassen van het ’Message House’ model, waarbij de juiste kernboodschappen op de gewenste doelgroepen gericht worden.
De juiste merkessentie communiceren
Maar zo mogelijk nog belangrijker is de ontwikkeling én bewaking van de eigen merkpositionering en daarmee de merkessentie. Als die op een zorgvuldige wijze tot stand komt, bijvoorbeeld via de BrandKey methode, dan komt ook de juiste merkessentie naar voren. Het uitlijnen van die positionering naar diensten en producten en bijbehorende claims is dan erg belangrijk. Het gevaar ligt dan op de loer dat als een organisatie al jaren actief is met dat merk, door andere marketeers of hun reclamebureau de merkpropositie steeds opnieuw een beetje aangepast wordt en de claims (die de consument dus kent) mogelijk niet meer worden waargemaakt of herkend. Hier is merkbewaking zeker aan de orde.
Klanten weten wat authentiek is
Niet alles wat authentiek is hoeft per sé oud en puur te zijn. Het gaat er vooral om dat wat je als organisatie of merk naar de markt brengt vanaf het begin begrijpelijk en eerlijk overkomt. Dus niet praten over eerlijk, maar oprecht eerlijk zijn en je klanten goed en helder voorlichten.Een beproefde methode om bij klanten of consumenten te peilen of zij uw merkbelofte, de positionering, uw diensten nog begrijpen en authentiek vinden is de ’KlantSafari’. Be good and ask them! Klanten kunnen vrij goed aangeven of datgene wat je vandaag de dag aanbiedt nog voldoende aansluit bij het origineel wat destijds geïntroduceerd werd, zeker als je de goede vragen stelt. Dat wil niet zeggen dat je niet met je tijd mee kunt gaan voor wat betreft stijl en communicatie.
Als klanten, consumenten herkennen dat u voldoende authentiek bent zullen ze dat zeker weten te waarderen. Succesvolle merken als Rabobank, HEMA, Albert Heijn, Douwe Egberts, Philips, KLM, maar ook internationale merken zoals Jack Daniels, Coca Cola, Nivea, Timberland, Greenpeace, IKEA, Disney en BMW worden als authentiek gezien.
Het is maar de vraag of in de "black box "van marketing- en reclamebureaus gemaakte authentieke merken die toets ook echt kunnen doorstaan of dat de consument doorheeft dat dit niet authentiek is.Denk daarbij bijvoorbeeld aan "ïtaliaanse" merken die uit de marketing black box komen en niet uit Italie.
Hoe dan?
Authenticiteit gaat dus over het echte verhaal achter de organisatie of merk en dat verhaal moet vooral overtuigend, geloofwaardig en aansprekend zijn.
Zoals aangegeven dienen merk(en) en organisatie goed uitgelijnd te zijn op de visie, positionering en kernwaarden en dat alles dient consequent evenwichtig gecommuniceerd te worden. Door het eigen verhaal binnen en buiten de organisatie te vertellen zal er zeker ook authenticiteit ontstaan. Zorg dat het herkenbaar blijft met eerdere uitingen en toon daarnaast vakmanschap én passie over datgene wat u aanbiedt.
Dompel uzelf ook regelmatig onder in de wereld van úw consument; authentieke merken leven zich altijd sterk in hun omgeving in om daarmee ook hun innovaties te voeden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!