Op Marketingfacts een onderzoek over de looppaden die een klant aflegd in de supermarkt. Hierbij is gebruikt gemaakt van RFID techniek om een en ander vast te leggen.
Het feit dat er onderzoek naar loopgedrag wordt gedaan in supermarkten is volgens mij niet nieuw. Dit wordt al jaren lang gedaan en zorgt ervoor dat alles in een supermarkt staat op de plek waar het nu staat (er zijn onder onze lezers vast mensen die daar veel meer van af weten).
Wel nieuw is dat door deze techniek ieder wagentje in de toekomst gevolgd kan worden, in plaats van incidenteel, op beperkte schaal. Het is vergelijkbaar met kijk- en luisteronderzoek op TV en radio, dat wordt nu ook nog gedaan via een steekproef. Ook daar zullen nieuwe technieken er voor gaan zorgen dat elke TV en radio als het waren een kijk- en luistercijferskastje wordt.
Ja het wordt nog wennen voor de marketeer, al dat meten. Want, ik schreef het al eerder, meten maakt meer kapot dan je lief is.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!