Marketing- en communicatie-expert John Graham verbaast zich erover dat sites vaak worden gezien als ‘tovermagneten’ die makkelijk traffic aantrekken. Websites vergen echter heel veel energie, net als andere marketingactiviteiten. Een website is niet meer dan een marketingtool die weinig verschilt van andere tools.
De fout die vaak wordt gemaakt, is dat bedrijven zich niet afvragen waarom mensen naar hun site zouden komen: what’s in it for the visitor? Als de site alleen maar gaat over het bedrijf en wat het doet en verkoopt, komt er dus geen hond. Website moeten met andere woorden iets voor de klant doen. Wat is ervoor nodig om klanten aan te trekken? Vier richtlijnen:
1. Er moet financieel commitment zijn, want een website is nooit klaar. Continu onderhoud is nodig; constante verversing, verbetering, aanpassing. Dat kost een hoop geld, veel meer dan de bouw van de site.
2. Er moet ontwerpdeskundigheid zijn. Huisgemaakte sites zien er ook zo uit: amateuristisch en onaantrekkelijk, slecht opgezet, vol teksten met krom taalgebruik en spelfouten.
3. Er zijn magneten nodig, dingen die mensen aantrekken. Dat kan bijvoorbeeld informatie zijn of bepaalde (al dan niet interactieve) functionaliteiten.
4. Er is constante promotie nodig. De website moet in alle advertenties en op alle communicatiedragers staan: briefhoofd, business-cards, facturen, vrachtwagens enzovoort.
<#FONT SIZE=1>(direct marketing, juni 2000)<#/FONT>
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!