Dat blijkt uit een analyse van GroupM. Tijdens het WK voetbal informeert Adformatie op basis van analyses van GroupM wekelijks over de stand van zaken met betrekking tot het adverteerdersgedrag.
Marktaandeel
Maandag heeft het Nederlands elftal de laatste groepswedstrijd tegen Chili zeer succesvol afgesloten. In onderstaande grafiek worden twee periodes met elkaar vergeleken: de periode voordat het toernooi begint en de periode tot en met de derde wedstrijd van het Nederlands Elftal.
Ster behaalt een relatief hoog marktaandeel (56,4% vs. 54,9% in 2012 en vs. 45% in 2010). Het Nederlands Elftal leeft als nooit tevoren, met name bij Ster. Vooral RTL levert meer marktaandeel in dan tijdens de voorgaande toernooien.
VI Oranje minder in trek
Opvallend is dat VI Oranje aanzienlijk minder goed scoort dan Studio Brasil, respectievelijk 4,8 procent versus 12,1 procent in doelgroep 20-49 jaar. In 2012 scoorde VI Oranje nog beter dan Studio Sportzomer. VI Oranje is maandag voor het op primetime geprogrammeerd in plaats van op de late avond. Dit heeft direct tot meer kijkers geleid, maar nog altijd minder dan Studio Brasil.
Blokverloop
Het verloop van de kijkdichtheid binnen het reclameblok is in alle drie de Oranjewedstijden vergelijkbaar. Dit jaar zet de Ster opvallend veel breakbumpers in die ten koste gaan van de eerste blokposities. Vooral de breakbumpers in de rustblokken profiteren van de hoge programmakijkdichtheid. Deze behalen circa 3 grp’s meer dan het blokgemiddelde.
Branches
Retailers Jumbo en Albert Heijn staan al vijftien weken in de top 5 van meest zichtbare merken. De automotive adverteerders, met name Kia, Hyundai, Volkswagen, Opel en Renault, verhogen hun inzet ten opzichte van de periode voorafgaand aan het toernooi.
NB. Indien er over grp's wordt gesproken, worden alle grp's op de doelgroep 20-49 jaar en obv 30” equivalenten bedoeld.