Marketing vergeten in industriebeleid

Het huidige industriebeleid legt zich toe op technische innovaties en flexibilisering van de arbeidskosten, maar vergeet de marketing en verkoop.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat was de belangrijkste conclusie vorige week tijdens een door de Stichting Techniek en Marketing (STEM) georganiseerde discussiebijeenkomst. Er werd daar een oproep gedaan de concurrentiepositie van de Nederlandse Industrie te versterken door veel meer aandacht te ge-ven aan marketing en verkoop. ’Technische innovaties alleen zijn onvoldoende. Zij moeten hun oorsprong hebben in de markt en alle mar-ketingaspecten bevatten (verkoop, prijsstelling, marktonderzoek promotie etc.). Voor een succesvolle innovatie is een betere aansluiting bij huidige en toekomstige klantenwensen een voorwaarde’, aldus Bernard Fortuyn, oud-ceo van Hoek Loos en voorzitter van de Stichting Techniek en Marketing.

’Technische innovatie garandeert niet dat er producten komen waarop iedereen zit te wachten. De produc-ten of diensten moeten beter aansluiten bij de wensen en behoeften van de markt. Maar het moet ook aan de man worden gebracht’, stelde Jan Dopper, bestuurslid van de STEM en lid van de Raad van bestuur bij DSM. Marketing is goed georganiseerd bij bedrijven in consumentenproducten, maar kan en moet nog veel beter bij industriële producten en diensten.

Onlangs publiceerde de STEM het onderzoek ‘Waardecreatie en innovatie in de industrie’, uitgevoerd door prof. dr. P. Matthyssens (hoogleraar Erasmus Universiteit Rotterdam). In dit onderzoek werden 800 managers van industriële bedrijven ondervraagd over de marketingfunctie in hun bedrijf. In het onderzoek wordt met name aangetoond dat doorbreken van gebruiken en tradities in het eigen denken en een sterke focus op het creëren van klantenwaarde een belangrijke voorwaarde is om tot succesvolle afzet van innovaties te komen.

Marketing is bij veel industriële MKB bedrijven en technostarters onvoldoende ontwikkeld en nauwelijks is bekend hoe een effectief marketingbeleid de omzet en winst kan doen stijgen.
De STEM stelt in een reactie op de Industriebrief van het kabinet drie actie punten voor:
- verplichte aandacht op technische opleidingen bij HBO en universiteiten voor industriële marketing en ondernemerschap
- introductie van marketing bij technische (MKB) ondernemingen en onderzoeksinstituten samen met branche organisaties
- bij technische subsidies voor product of technologie ontwikkeling moet een marketingplan of -visie als voorwaarde worden gesteld

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie