Mozilla heeft Anonym overgenomen, een advertentietechnologiebedrijf dat eigen technieken gebruikt om consumenten relevante online reclames voor te schotelen zonder hun privacy te willen schaden. Die boodschap sluit aan bij Mozilla's doel om als groot techbedrijf zorgvuldiger om te gaan met tracking en klantdata. Mozilla gaat de technieken van Anonym integreren in zijn eigen online reclamesoftware.
Anonieme data achter slot en grendel
Dat meldt het bedrijf in een blogpost. Anonym is een startup die in 2022 is opgericht door voormalig topmensen van Meta, het bedrijf achter Facebook, Instagram en WhatsApp. De startup draaide op groeigeld van een groep investeerders en is voor een onbekend bedrag overgenomen door Mozilla.
Voor Mozilla is de software van Anonym de moeite waard. Anonym zegt allereerst digitale 'ruis' toe te voegen aan datasets met klantgegevens, waarna algoritmes de data dusdanig husselen dat niemand de gegevens nog kan herleiden naar individuele internetgebruikers. Ten tweede worden de datasets opgeslagen in wat de startup een 'beveiligde, virtuele omgeving' noemt waar niemand bij kan. Adverteerders niet, uitgevers niet, Anonym zelf niet en Mozilla straks ook niet. Het bedrijf zegt de datasets om te zetten in geanonimiseerde modellen waar adverteerders online reclames op los kunnen laten. Komt een adverteerder er tijdens de looptijd van de campagne achter dat bijsturing nodig is om vooraf gestelde doelen te halen, dan kan dat. Anonym noemt zijn software daarom niet alleen schaalbaar, maar ook te optimaliseren.
Wie dat mooie marketingtaal vindt en benieuwd is hoe de Anonym-software precies werkt, kan zich verder verdiepen in zogeheten Trusted Execution Environments en Differential Privacy.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!