Overslaan en naar de inhoud gaan

Mozilla lijft 'privacyvriendelijker' advertentiebedrijf in om online reclamecampagnes te verbeteren

Mozilla wil de techniek van het bedrijf Anonym gebruiken om tot privacyvriendelijkere, maar doeltreffende online reclames te komen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Mozilla heeft Anonym overgenomen, een advertentietechnologiebedrijf dat eigen technieken gebruikt om consumenten relevante online reclames voor te schotelen zonder hun privacy te willen schaden. Die boodschap sluit aan bij Mozilla's doel om als groot techbedrijf zorgvuldiger om te gaan met tracking en klantdata. Mozilla gaat de technieken van Anonym integreren in zijn eigen online reclamesoftware.

related partner content for mobile comes here

Anonieme data achter slot en grendel

Dat meldt het bedrijf in een blogpost. Anonym is een startup die in 2022 is opgericht door voormalig topmensen van Meta, het bedrijf achter Facebook, Instagram en WhatsApp. De startup draaide op groeigeld van een groep investeerders en is voor een onbekend bedrag overgenomen door Mozilla. 

Voor Mozilla is de software van Anonym de moeite waard. Anonym zegt allereerst digitale 'ruis' toe te voegen aan datasets met klantgegevens, waarna algoritmes de data dusdanig husselen dat niemand de gegevens nog kan herleiden naar individuele internetgebruikers. Ten tweede worden de datasets opgeslagen in wat de startup een 'beveiligde, virtuele omgeving' noemt waar niemand bij kan. Adverteerders niet, uitgevers niet, Anonym zelf niet en Mozilla straks ook niet. Het bedrijf zegt de datasets om te zetten in geanonimiseerde modellen waar adverteerders online reclames op los kunnen laten. Komt een adverteerder er tijdens de looptijd van de campagne achter dat bijsturing nodig is om vooraf gestelde doelen te halen, dan kan dat. Anonym noemt zijn software daarom niet alleen schaalbaar, maar ook te optimaliseren. 

Wie dat mooie marketingtaal vindt en benieuwd is hoe de Anonym-software precies werkt, kan zich verder verdiepen in zogeheten Trusted Execution Environments en Differential Privacy. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in