Van alle webwinkels waar Nederlandse consumenten bestellingen doen, wordt Bol het meest vertrouwd met privacy-gevoelige informatie. 55 procent van het Nederlands publiek noemt Bol als één van de drie webwinkels die zij het meest vertrouwen. Nummers twee en drie zijn Albert Heijn met 32 procent en Hema met 19 procent. De middenmoot van meest vertrouwde webwinkels (van 17 procent tot 11 procent) wordt gevormd door zeven spelers: MediaMarkt, Apple, Coolblue, Kruidvat, Amazon, Jumbo en Zalando. Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=500) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI.
Middenmoot
Directe aanleiding voor deze enquête, was de boete van 6 ton die Kruidvat vorige week aan zijn broek kreeg van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) voor privacyschendingen. Het bedrijf volgde het internetgedrag van bezoekers van de site Kruidvat.nl namelijk zonder dat deze mensen dat wisten. Daarmee verwerkte Kruidvat-moederbedrijf AS Watson deze persoonlijke gegevens onrechtmatig.
Kruidvat staat in de ‘ranking meest vertrouwde webwinkels’ die uit het panel volgt in de middenmoot met 15 procent. Na Coolblue (16 procent) en voor Amazon (12 procent). Hieronder de volledige lijst.
Minst vertrouwd
In de ranking van webwinkels die het minst vertrouwd worden met privacy-gevoelige informatie, steken twee merken wel erg af bij de rest. Dat zijn het Chinese AliExpress (62 procent) en het Amerikaanse Amazon (34 procent). Thuisbezorgd wordt door 17 procent het minst vertrouwd en Apple en Hello Fresh doen het ook niet super (12 en 11 procent).
Brede kijk
Uitzoomend naar het grotere geheel blijkt dat het vertrouwen in de grote webwinkels in Nederland als het gaat om privacygevoelige informatie best groot is. 44 procent zegt webwinkel in grote of zelfs zeer grote mate te vertrouwen. En dan is er ook nog de 45 procent die webwinkels ‘in enige mate’ vertrouwen. ‘Nauwelijks of niet’ geldt voor slechts 11 procent.
Cookie-acceptatie
IT-jurist Arnoud Engelfriet, die in een reactie op de boete aan Kruidvat zei dat het onterecht is dat de retailer beroep aantekende tegen de boete (‘Kruidvat had ook verlies kunnen nemen en van de zaak leren’) [https://www.adformatie.nl/digital-transformation-tech/kruidvat-had-ook-verlies-kunnen-nemen-en-van-de-zaak-leren], stelde ook dat de meeste mensen ‘zo cookie-moe zijn dat ze alles blind accepteren’. Dat beeld wordt grotendeels bevestigd door het consumentenpanel. De helft van de Nederlandse consumenten zegt alle cookies te accepteren, vier op de tien accepteert alleen de functionele en analytische cookies. Eén op de tien: ‘Ik weiger alle cookies.’
Klikken
Consumenten klikken dus bijna allemaal op ‘accepteren’, maar als online webwinkels hun internetgedrag ongevraagd gaan volgen, dan hebben ze daar wel moeite mee. 62 procent heeft daar in (zeer) grote mate bezwaar tegen.
Vertrouwen in Kruidvat
Het is niet vast te stellen of Kruidvat te lijden zal krijgen van de boete van de AP en een mogelijk daaraan gekoppeld afnemen van vertrouwen. De cijfers uit deze survey kunnen we niet vergelijken met cijfers van vóór het nieuws over de boete. Nu bekend is dat Kruidvat deze overtreding heeft begaan (ook al is de overtreding beëindigd in oktober 2020), zegt 27 procent het in (zeer) grote te vertrouwen om te kopen bij Kruidvat.nl, terwijl 45 procent daar ‘in enige mate’ vertrouwen in zegt te hebben. Ruim een kwart van het Nederlands publiek zegt er nauwelijks of niet vertrouwen in te hebben.
Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel
In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.