Marketing van Honig beter dan die van Knorr

Marketingstudenten in Nederland zijn dol op tv-reclame en vinden de marketing van Honig beter dan die van Knorr. De marketing van Heineken voor de Beertender vinden ze ook beter dan die van Philips voor de Perfect Draft.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat zijn enkele uitkomsten van een onderzoek van de Marketing Associatie Nederland onder 177 marketingstudenten aan de Nederlandse universiteiten, naar aanleiding van de volgende week.

Wat valt op aan de generatie van marketeers in spé?
Op de vraag: welke baan wil jij het liefst over vijf jaar hebben?, antwoordt 36 procent 'marketing manager'. 'Brandmanager' is goede tweede met 32 procent. De rest wil 'marketing consultant' worden (21 procent) of 'product manager' (19 procent). Voor het zelfstandige ondernemerschap kiest overigens ook nog altijd 16 procent.

Hoe digitaal is het marketingtalent?
Met uitzondering van 6 deelnemers regelen alle deelnemers hun bankzaken via internet. Er staat slechts bij 32 studenten een DVD Recorder in huis.

Slechts 25 studenten houden een eigen weblog bij en 17 maken gebruik van een RSS Reader om het laatste nieuws via 'feeds' binnen te halen.

Triple Play lijkt ook nog niet tot in de studentenkamers te zijn doorgedrongen: niemand heeft het. iDeal wordt ook door maar zes marketingtalenten gebruikt.

Wat lezen ze?
Metro en Spits, scoren hier erg goed. 47 procent van de studenten leest regelmatig minstens de helft van deze gratis kranten.

Bij de betaalde kranten wordt de Volkskrant door de meeste studenten opengeslagen (19 procent), gevolgd door het NRC Handelsblad met 12 procent.
De opiniebladen hebben een probleem: HP/De Tijd en Vrij Nederland worden amper gezien. Alleen Elsevier weet 16 procent te boeien.

De vakbladen dan. Het populairst is Tijdschrift voor Marketing met 20 procent regelmatige lezers, gevolgd door Adformatie met 12 procent en Marketingtribune met 8 procent.
Aan de andere kant leest 21 procent van de marketingtalenten geen van genoemde bladen en tijdschriften op regelmatige basis.

Hoe reageren de junior marketeers op marketing?
Maar liefst 41 procent kijkt graag naar tv-reclame en vraagt zich af welke doelgroep de adverteerders proberen aan te spreken. 18 procent vindt het reclameblok zelfs leuk en kijkt uit naar nieuwe reclames op de buis.
Toch zapt 24 procent van de studenten en ziet 16 procent het reclameblok als een geschikt moment om een bezoek aan het toilet te brengen.

Op de vraag welke marketing het best is, zijn de marketingstudenten heel duidelijk:

Playstation (60 procent) is beter dan Xbox (40 procent). De marketing van Honig (64 procent) is beter dan die van Knorr (36 procent). H&M (84 procent) is veel beter dan C&A (16 procent). Heineken met Beertender scoort beter (77 procent), dan Perfect Draft (23 procent).

Tot slot de vraag: welke merken, producten of bedrijven zijn beter in het aantrekken van de marketingstudent als klant?

ANWB (64 procent) wint het nog van Route Mobiel. Albert Heijn (92 procent) wint van Aldi. Gmail verliest van Hotmail (72 procent). En SuitSupply (78 procent) wint met vlag en wimpel van Oger.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie