Marketing specialismen: je ziet door de bomen het bos niet meer

Er komen regelmatig lijstjes voorbij die aantonen hoe ingewikkeld het marketingcommunicatie vak is geworden en hoe divers de disciplines zijn.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

En dan hebben we het alleen nog maar over e-business! Wat als je daar de lijst van alle andere op ‘traditionele’ marketing gerichte activiteiten aan toevoegt?

“CMS software, CMS Open Source,  Internet Security, verification, Privacy, ICT dienstverlening en consultancy, System Integrator en consultancy, ISP, Hosting en (mobile) Data infrastructure, Full Service, Online Campagne, Specialisten, Mobile Agencies, Affiliates en Leads, Result driven marketing en advertising, Vergelijker, Media bureaus, E-mail marketing, e-mail broker en data leverancier, e-mail marketing bureau, e-mail service provider en e-mail software,, media-exploitanten, Search Marketing bureaus, Web statistics en site optimalisatie, social platforms, Marketing en Business consultancy, Marketing en business consultants, Opleiding en training, Payment systems, verzend en fulfillment >>>”. ( bron: Emerce 100: de beste bedrijven in e-business 2014)

De vraag doet zich bij deze opsomming van specialismen voor hoe je al die deskundigheid als klein bedrijf of organisatie aan elkaar knoopt om uiteindelijk tot een fatsoenlijke en effectieve keuze te komen.

Ooit ging je naar een full-service reclame- of marketingbureau voor je marketingcampagne(s) en je was, na het betalen van je rekening, klaar.  Een rondgang langs alle deskundigen vandaag de dag is (ondanks de lijstjes) totaal onmogelijk geworden. Ook budgettair kan inkopen van kennis, behoudens bij de kleine full service bureaus, wel eens erg lastig zijn. Het aantal generalisten is erg klein, waardoor het gros van de MKB ondernemers, kleinere organisaties en instellingen het meestal met een samenraapsel van regionale specialisten moeten doen. Wat zegt dat over de output van de geleverde kwaliteit?

De consument is steeds moeilijker te ‘vangen’ met oude marketingpraktijk en het gedrang op internet wordt met de dag groter. Het is vechten om aandacht, en de tijd die de consument nog beschikbaar heeft om naar je te luisteren, je boodschap te zien of aan te horen is tot seconden gereduceerd.

Benieuwd of er volgend jaar nieuwe communicatiedeskundigheidsdisciplines bij zijn gekomen. Misschien is dit wat: Communicatiespecialist Specialist. Ik kan er nog wel een paar bedenken, maar begin daar nu even niet aan. Het is al erg genoeg zo.

Wat vind jij van de lijstjes?  Zijn ze nuttig of verwarrend? Voegen ze iets toe, ook als je er niet bijstaat?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie