Marketing Mislukkingen, deel 5: communicatie is de schuld van alles

De Molblog-bezoekers die hun stem uitbrachten (en nog uitbrengen) op de poll naar de belangrijkste reden waarom producten mislukken, zijn het er wel over eens: communicatie is de voornaamste boosdoener, op grote afstand gevolgd door een slecht product.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Prijsstelling is zelden of nooit de oorzaak van een mislukking.

Ruim tweederde van u denkt dus dat betere communicatie productmislukkingen zou kunnen (helpen) voorkomen.

Wie zijn wij om u daarin ongelijk te geven. Slechte producten worden niet meer gemaakt of mogen niet meer gemaakt worden door allerlei warenwettelijke en andere regels. Wie niet weet wat de juiste prijsstelling is, zal direct al gecorrigeerd worden door de handelspartners.

Blijft inderdaad over de communicatie. We citeren John Halmans, directeur van de Brouwerij die eind juni in Management Team zeer openhartig iets vertelde over het mislukken van Brunette, een bier speciaal voor vrouwen.

Geïntroduceerd in 1999 en in 2001 al weer van de markt gehaald. 'Het probleem van Brunette zat 'm niet in de smaak maar in de positionering. Het was duidelijk bedacht voor vrouwen door mannen. De naam alleen al?.', aldus Halmans.

Inderdaad, positionering en communicatie waren ook bij Brunette de boosdoener. Maar Halmans zegt ook boeiende dingen over de rol van marktonderzoek, in lijn met opmerkingen die Molblog-bezoekers bij eerdere bijdragen van ons over marketing mislukkingen maakten. Marktonderzoek is niet heilig.

Halmans: 'marktonderzoek kan nooit als uitgangspunt dienen voor je beleid, in het beste geval vervult het een ondersteunende functie'.

Bij eerdere introducties van speciaalbier deed Gulpener geen marktonderzoek. Grote brouwerijen introduceerden geen speciaalbier, omdat marktonderzoek uitwees dat het niet zou aanslaan. Dus ging Gulpener zonder marktonderzoek speciaalbier introduceren, met succes.

Voor Brunette werd wel marktonderzoek gehouden en dat flopte. Volgende keer gaan we dieper in op de rol van marktonderzoek want daar zit kennelijk een probleem als het gaat om productintroducties.

Aan u nu de vraag of u meer voorbeelden heeft van marketing missers waarbij communicatie de voornaamste oorzaak was.

Ed van Eunen (
Frans Reichardt

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie